با شروع تعطیلات اکثر ما قصد و برنامه ی سفر کردن را داریم. اما یکی از دغدغه های اصلی اکثر ما برای سفر رفتن، نگهداری از گیاهان آپارتمانی و آبیاری گلدان در مسافرت است.

در این مطلب ما قصد داریم تا به شما جدید ترین فوت و فن های آبیاری گلدان در مسافرت را به شما آموزش دهیم تا شما بتوانید در ایام تعطیلات با خیال راحت به مسافرت بپردازید.

مواردی که قصد داریم در این مطلب به آن ها بپردازیم:

  • چگونه در مسافرت گیاهانمان را آبیاری کنیم؟
  • چه نوع آبیاری برای گیاهانمان مفید تر است؟
آبیاری گلدان در مسافرت

روش های آبیاری گلدان ها در مسافرت:

1. روش آبیاری بطری آب وارونه

یکی از روش های آسان و ارزان قیمت آبیاری گیاهان در مسافرت، استفاده از روش آبیاری بطری آب وارونه است. برای این کار تنها کافی است که بطری آب و یا نوشابه ای را پر از آب کنید . درپوش آن را به مقدار خیلی کم شل کنید . سپس بطری را وارونه کنید تا آب به شکل قطره قطره از بطری بیرون بیاید و خاک گیاه در طول مسافرت مرطوب بماند.

به جز شل کردن درپوش بطری می توانید، با یک میخ کوچک داغ  چندین حفره بر روی درب بطری ایجاد کنید تا آب به صورت قطره‌ای از آن خارج شود. شما می‌توانید  از این روش علاوه بر روزهای مسافرت، برای آبیاری روزانه ‌ی گلدان‌ها هم استفاده کنید.

آبیاری گلدان در مسافرت

2. آبیاری گیاهان به کمک حوله و ظرف  آب

همه ما می دانیم که گیاهان توانایی جذب آب از ریشه را دارند. پس شما می توانید به راحتی از این قابلیت گیاهان استفاده کنید و به کمک یک ظرف بزرگ آب و تعدادی حوله آبیاری گیاهان را به راحتی انجام دهید.

توجه داشته باشید که معمولا این روش برای گیاهانی کاربردی است که به آب زیادی نیاز دارند و همچنین برای رشد به نور کمی احتیاج دارند. پس این روش آبیاری برای گیاهانی از خانواده ی کاکتوس به هیچ عنوان مفید نیست.

آبیاری گیاه

3. روش آبیاری فیتیله‌ای

یکی از روش های بسیار پرکاربرد برای آبیاری گیاهان در مسافرت، ساخت آبیاری قطره ای در خانه به کمک نخ فیتیله است. این روش آبیاری روشی طولانی مدت برای آبیاری گیاهان است و برای مسافرت با مدت زمان طولانی بسیار کاربرد خواهد داشت. علاوه بر این از این سیستم آبیاری می‌توان همزمان برای چند گلدان  استفاده نمود.
برای انتخاب نخ مناسب این شیوه آبیاری باید نخ کاموایی را انتخاب نمایید که حداکثر جذب آب را داشته باشد. برای انجام این روش ابتدا نخ کاموا را به تعداد گلدان‌ها و به اندازه‌ی لازم تقسیم کنید. سپس ظرف مورد نظرتان را از آب پر کنید و انتهای کاموا را به اندازه‌ی چندسانتی‌متر در داخل آب قرار دهید . و سر دیگر کاموا را داخل خاک گلدان‌ها فروکنید.

4. زیرگلدانی پر از آب

همانطور که گفتیم یکی از روش های جذب آب گیاهان، جذب آب از ریشه است.پس یکی از آسان ترین روش های آبیاری گیاهان برای مسافرت، استفاده از زیر گلدانی پر از آب است. از این روش می توان برای گیاهان حساس به کمبود آب استفاده نمود.

برای انتخاب اندازه مناسب زیرگلدانی باید به دنبال زیر گلدانی باشید که متناسب با اندازه‌ی گلدان‌تان و تنها کمی بزرگ‌تر از آن باشد تا  بتواند آب را تا مدتی ذخیره کند.

زیرگلدانی پر از آب

5. ساخت گلخانه‌ی خانگی

یکی از روش های نوین و جذاب برای تامین نیاز آب گلدان ها، ساخت گلخانه ی خانگی به وسیله تنها یک پلاستیک ساده و چند میله برای نگه‌داشتن و به کمک دستگاه رطوبت ساز برای گیاهان است. از این روش به راحتی می‌توانید در سفرهای طولانی‌تان بهره ببرید.

توجه داشته باشید هرگز از این روش برای گلدان هایی که در نور مستقیم خورشید قرار دارند، استفاده نکنید زیرا این کار موجب افزایش بیش از حد گرما و در نهایت از بین رفتن گیاه می‌شود و نکته‌ی بعدی مهم این‌ است که این روش برای ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها مناسب نیست.

5- ساخت گلخانه‌ی خانگی

6. بطری پلاستیکی در گلدان

یکی دیگر از روش های آسان و بسیار کاربردی و ارزان قیمت مجددا استفاده از بطری آب برای آبیاری گیاهان است. شما به کمک این روش می‌توانید به راحتی از بطری‌های پلاستیکی‌تان دوباره و چندباره استفاده کنید و گیاه را تا چند روز سیرآب کنید.

برای بهره بری از این روش ابتدا باید بر روی بطری پلاستیکی چند سوراخ ایجاد کنید. برای این کار باید به کمک چند  میخ داغ یا میخ و چکش حدود ۶ سوراخ روی بدنه‌ی بطری و سه سوراخ در انتهای آن ایجاد نمایید. و سپس بطری را به کمک بیلچه‌ای کوچک داخل گلدان قرار دهید. حدود دو تا چهارسانتی‌متر از بدنه‌ی بطری می‌تواند بیرون باشد. حالا بطری را از آب پر کنید و در آن را ببندید تا آب بخار نشود. سیستم آبیاری شما آماده است و از همین الان شروع به کار می‌کند.
این روش برای افرادی مناسب است که برای چند روز مسافرت هستند و نمی‌توانند گل‌ها و گیاهانشان را هر روز آبیاری کنند.

آبیاری گلدان در مسافرت

بیشتر بخوانید : نگهداری و پروش از گیاه سانسوریا

7. استفاده از شلنگ و تایمر

یکی از روش های کم درد سر برای آبیاری گل و گیاهان در زمان مسافرت، استفاده از شلنگ و تایمر و ساخت دستگاه آبیاری خودکار گیاهان در منزل است. شاید بسیاری از ما نتوانیم هنگام سفر آبیاری گیاهان حساسمان را به کسی بسپاریم. پس می توانیم به کمک شلنگ و تایمر این کار را با برنامه ریزی انجام دهیم و گیاه خود را آبیاری کنیم.

برای این کار به جزء شلنگ یک تایمر نیاز است که به کمک آن می توان  در زمانهای مشخصی که تمایل داریم باغچه آبیاری شود آب به درون خاک پمپاژ شود. به این صورت حتی در فصل گرما هم باغچه های ما مرطوب مانده و گیاهان ما با طراوت و شاداب می مانند و دیگر دغدغه ای از بابت گیاهانمان نخواهیم داشت.

آبیاری با شلنگ و تایمر

جمع بندی:

به کمک روش های معرفی شده در این مطلب گیاهان می توانند شادابی خود را در طول زمان مسافرت شما حفظ کنند. حال اگر در صورت بازگشت از سفر مشاهده کردید که گیاهانتان دیگر مانند قبل شاداب نیستند، نگران نباشید. زیرا شما می توانید با رعایت روتین آبیاری قبلی گیاهان، آن ها را مجددا مانند قبل شاداب کنید.

سوالات متداول:

  • کدام روش آبیاری گلدان در مسافرت کم هزینه تر است؟

آبیاری گیاهان آپارتمانی به هنگام سفر به روش بطری وارونه و آبیاری گیاه به کمک بطری پلاستیکی و آبیاری فیتیله ای سه مورد از ارزان قیمت ترین روش های آبیاری گلدان در زمان مسافرت می باشند.

  • کدام روش آبیاری گلدان در مسافرت مناسب تر است؟

روش استفاده از شلنگ و تایمر یکی از مطمئن ترین روش آبیاری گلدان در مسافرت می باشد.