همانطور که می دانید دنیای آفات گیاهی بسیار گسترده است و آفات گیاهی زیادی وجود دارد که می تواند به گیاهان آسیب وارد کند. یکی از معروف ترین نوع آفات گیاهی، شپشک آرد آلود یا شته پشمالو می باشد.

شپشک های آرد آلو ظاهری پشمالو و سفید رنگ دارند و معمولا به راحتی می توان آن ها را بر روی برگ ها و ساقه های گیاهان آپارتمانی پیدا کرد.

هنگام نگهداری از گل و گیاه باید حواستان به علائم ظاهری روی گیاه باشد . مثلا یکی از نشانه های وجود این شپشک ها، وجود تفاله های سفید مومی شکل مانند سفیدک روی گل، بر روی برگ ها و ساقه ها ها می باشد.

شپشک های آرد آلو معمولا در محیط های گرم و مرطوب پیدا می شوند و معمولا گیاهانی مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را مورد حمله قرار می‌دهند. پیشنهاد می کنیم در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی شپشک های آرد آلو و  نحوه ی از بین بردن این حشرات موذی و درمان شپشک گل بپردازیم.

رفع شپشک آرد آلود

با مجله گلپینو همراه باشید تا مطالب زیر را بررسی کنیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم.

چگونه بفهمیم گیاهمان آلوده به شپشک آرد آلود است؟

زمان نگهداری گیاهان آپارتمانی شپشک های آرد آلو به علت ظاهر سفید رنگ و پشمالویی که دارند، به راحتی بر روی سطح گیاه قابل شناسایی می باشند. علاوه بر این، شپشک های آرد آلو معمولا تخم های خود را با پوشش پشمی شکلی می پوشانند و همین امر به تشخیص زود هنگام این حشرات کمک زیادی می کند.

یکی دیگر از نشانه های حجوم شپشک آرد آلو، وجود شیره عسلی بر روی سطح گیاه آپارتمانی شما می باشد. معمولا وجود این شیره بر روی گیاه شما موجب مورچه گذاشتن گیاه می شود، پس وجود مورچه ها  نیز نقش موثری در شناسایی این حشرات موذی خواهد داشت.

یکی از نشانه های اصلی گیاه آلوده به شپشک آرد آلو، توقف رشد گیاه و ایجاد حالت بیمار و چروکیده گیاه می باشد. در صورت مشاهده ی چنین وضعیتی سریعا اقدام به نابودی شپشک های آرد آلو نمایید.

سفیدک روی گل

چگونه می توان شپشک های آرد آلود را از بین برد؟

1.حذف نقاط آلوده به آفت

یکی از راهکارها برای جلوگیری از نابودی گیاهان آپارتمانی و درمان شپشک آرد آلو، حذف نقاط آلوده به شپشک آرد آلو می باشد. توصیه می کنیم حتما پس از حذف قسمت آلوده آن را سریعا از محیط خارج کنید و گیاهتان را سم پاشی نمایید.

2.استفاده از سموم سیستمیک

یکی دیگر از روش های بسیار موثر و اولیه برای رفع شپشک آرد آلو، استفاده از سموم سیستمیک می باشد. سموم سیستمیک در حقیقت سمومی هستند که از طریق خاک وارد رگ برگ های گیاه می شود وآفات با تغذیه از گیاه نابود می شوند. شاید بپرسید چرا باید برای از بین بردن این آفات از این سموم بهره برد؟ علت این موضوع پوشش پوستین این حشرات است که حشره را در برابر سموم عادی محافظت میکند. از موثر ترین سموم موثر بر روی این نوع حشرات میتوان به :“Deltamethrin” و “Dinotefuran” و “Imidacliprid pyriproxifen” اشاره داشت.

3.تعویض خاک گلدان

سومین ترفند برای از بین بردن شپشک های آرد آلویی که تنها بر روی ریشه ها نفوذ کرده اند، تعویض خاک گلدان آلوده و سپس سم پاشی ریشه ی آلوده ی گیاه و سپس مجددا استفاده از خاک جدید و تازه است.

روش های خانگی برای از بین بردن شپشک های آرد آلود :

بسیاری از افراد در محیط منزل به دنبال روش های خانگی و ارزان تر برای نابودی آفات علی الخصوص شپشک های آرد آلو هستند. در اینجا ما چندین روش آسان و خانگی را برای از بین بردن شپشک های آرد آلو به شما معرفی می کنیم:

  • در صورتی که شپشک های آرد آلو بر روی برگسار گیاه وجود دارند و هنوز تولید مثل نکردند، شما می توانید از مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی برای از بین بردن آن ها بهره ببرید. مایع ظرفشویی یکی از مواد موثر است که موجب افزایش نفوذ کردن مواد شیمیایی به شپشک های آرد آلو بر روی گیاه می شود.

برای تهیه ی این مخلوط کافی است که ۲ قاشق چای‌خوری از مایع ظرفشویی را با نیم لیتر آب مخلوط کرده و سپس به صورت اسپری بر روی ناحیه اجتماع و زندگی شپشکهای آرد آلو اسپری کرده و شپشک ها را با تکه ای پنبه یا پارچه جمع کنید.

همچنین توصیه می کنیم برای افزایش تاثیر مایع ظرفشویی در نابودی شپشک ها می توانید در این ترکیب از ۲ قاشق چای‌خوری روغن مایع استفاده نمایید.

  • یکی دیگر از محلول های بسیار موثر برای جدا سازی شپشک های آرد آلو، مخلوط صابون مایع و الکل نیز می باشد. برای درست کردن این مخلوط کافی است نصف لیوان الکل را با یک لیتر صابون مایع مخلوط نمایید و سپس این مخلوط را روی نواحی آلوده اسپری کنید. در رابطه با مصرف این محلول حتما توجه داشته باشید که پیش از مصرف این مواد، سطح خاک را با نایلون و یا چند لایه روزنامه بپوشانید تا این مواد روی خاک نریزد و در خاک فرو نرود زیرا ممکن است این ترکیب به ریشه ی گیاه شما ضرر وارد کند.
رفع شپشک آرد آلود

روش های شیمیایی دفع شپشک های آرد آلود :

یکی دیگر از روش های موثر برای دفع شپشک های آرد آلو، امتحان کردن شپشک های آرد آلو می باشد. یکی از چالش هایی که پیش روی ما قرار دارد، مقاومت این حشرات در برابر سموم تماسی به علت پرزهای پوسته ای می باشد. علاوه بر این پنهان شدن این حشره در لابه لای برگها و تیغ ها و یا در خاک دسترسی و شناسایی و حتی نابودی این آفات را بسیار سخت تر از سایر آفات می کند. همانطور که گفتیم بهره بری از سموم سیستمیک در برخورد با این آفت ها یکی از گزینه های پیش رو برای نابودی آن ها می باشد.

  • سم مالاتیون یکی از انواع سموم است که از آن می توان صورت پاششی بر روی گیاه آپارتمانی استفاده کرد و یا حتی گیاه آپارتمانی را در محلول آن غوطه ور نمود. علاوه بر این ها می توان از این سم به صورت آبیاری برای کنترل شپشک ریشه هم استفاده نمود.
  • سم فن پروپاترینیکی دیگر از سموم کنه کش تماسی و غیر سیستمیک پرکاربرد  است که علاوه بر نابودی کنه، سایر حشرات موذی را نیز با روش های مختلف نابود می کند.
  • سم دیمتوات یکی از سموم سیستمیک و از خانواده ارگانوفسفره است که وارد شیره گیاه شده و به راحتی حشرات مکنده را نابود می کند.

با ما همراه باشید تا نکاتی راجب افزایش عمر گل های شاخه بریده بدانید

نکات مهم در رابطه با استفاده از سموم برای نابودی شپشک های آرد آلو:

  1. بیشتر سموم با دارای بودن مواد مضر می توانند نقش زیادی بر سلامتی گیاه و انسان بگذارند. پس سعی کنید سموم موثر با ضرر کم تر برای سم پاشی گیاهانتان تهیه کنید.
  2. همانطور که می دانید سموم تماسی دارای بافتی روغنی بوده و گیاه سم پاشی شده در صورتی که در معرض آفتاب قرار بگیرد دچار سوختگی خواهند شد.
  3. توجه داشته باشید استفاده از سموم سیستمیک تنها در فصل رشد کاکتوس کارایی دارد زیرا شیرابه درون کاکتوس تنها در این زمان فعال است.
  4. توجه داشته باشید بهترین راه کنترل این آفت همان پیشگیری از ورود آن است.
درمان شپشک گیاه

جمع بندی:

شپشک های آرد آلو یکی از آفات مضری هستند که دارای ظاهری خاص و عجیب می باشند. این آفات را می توان با نشانه های خاصی به راحتی شناسایی کرد و با روش های بسیار آسان به سرعت از بین برد.

سوالات متداول:

  • علت ابتلای گیاه به شپشک های آرد آلو چیست؟
  • بردن گیاهان در خارج از خانه
    • آوردن گل‌ها و محصولات تازه کشاورزی به داخل خانه
    • استفاده از خاک آلوده هنگام تعویض گلدان گیاه

یکی از روش های پیشگیری از این آفت شستشوی مداوم گیاهان میباشد که میتوانید با پاچش آب بر روی گیاهان که متشکل از پاچش آب بر روی برگها ، زیر برگها ، روی گلها و روی ساقه این کار را انجام دهید .