گل های رز یکی از پرطرفدارترین و زیباترین گیاهان یا بهتر است بگوییم انواع گل رز باغچه ای هستند. گل های رز دارای انواع زیادی می باشند که هر کدام از انواع گل رز دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند.

به طور کلی در نژاد های گل رز ، بیش از ۳۰۰ گونه گیاه گلدار چوبی وجود دارد که هر کدام از آن در نقاط مختلفی از دنیا یافت می شود.  در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی انواع گل رزهلندی و بررسی هرکدام از آن بپردازیم.

مواردی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم:

  • انواع گل رز کدام است؟
  • هر نوع گل رز دارای چه ویژگی هایی می باشد؟
  • شرایط نگهداری انواع گل رز چگونه است؟
انواع گل رز

اسامی انواع گل رز و بررسی هرکدام از آن:

۱- رز های هیبرید چای  :

اولین نوع گل رز، گل رز هیبرید چای یا رز گل درشت می باشد. این گونه از رز که یکی از محبوب ترین گونه های گل رز است، از تلاقی رزهای اروپایی و چینی به دست می آید و معمولا از آن به صورت گل شاخه بریده استفاده  می شود.

این گونه از رز در فصل تابستان گل نمی دهند و پرورش آن در مناطق گرم به هیچ وجه توصیه نمی شود.

گل رز هیبرید چای دارای شکوفه های بزرگ و زینتی با ۳۰ تا ۵۰ گلبرگ می باشد که از ساقه های بلند جوانه می زنند و دارای ظاهری منحصر به فرد می باشد.

اسامی انواع گل رز

۲– گل رز گراندیفلورا (Grandiflora) :

یکی دیگر از انواع گل های رز هیبریدچای، گل رز گراندیفلورا است. این نوع گل رز، دارای ساقه های بلندی می باشد و معمولا دارای شکوفه هایی به صورت گروهی در ساقه ها قراردارند، دیده می شود.

گل رز گراندیفلورا

۳- گل رز فلوریبوندا (Floribunda roses) :

پس از رز های هیبرید چای و گراندیفلورا ، گل رز فلوریبوندا یکی دیگر از محبوب ترین انواع گل های رز می باشد. گل های این نوع رز مانند رز گراندیفلورا به صورت خوشه های بزرگ می باشند ، با این تفاوت که این نوع رز به طور مداوم شکوفه می دهد. همچنین نگهداری از این نوع رز  نسبت به رز هیبرید چای و گراندیفلورا بسیار آسان تر است.

گل رز فلوریبوندا دارای چهار فصل گلدهی میباشد. یکی از خصوصیات اصلی این گل با دوام بودن آن است. اندازه گل متوسط بوده و قطر گل بین ۱۱–۵ سانتیمتر است.

گل رز فلوریبوندا

۴- گل رز پولیانتا (Polyantha roses) :

گل رز پولیانتا یکی دیگر از گل های رزی است که بسیار مشابه به گل رز فلوریبوندا است با این تفاوت که این گل دارای  گیاهان کوتاه تر به همراه شکوفه های کوچک تری می باشد.از این نوع گل رز اکثرا به عنوان حصار برای باغ و لبه های مکان مورد نظر برای تزئین استفاده می شود.

گل رز پولیانتا

۵- گل رز مینیاتوری و مینی فلورا (Miniature rose and miniflora roses) :

یکی از پرطرفدار ترین و زیباترین گونه های رز باغچه ای، گل رز مینیاتوری می باشد. رزهای مینیاتوری دارای قد و قامت کوتاه و گل هایش فشرده تر و جمع و جور تر از گل های رز هیبرید چای یا گراندیفلورا می باشند.

رز های مینیاتوری معمولا بیش از ۳۸ تا ۷۶ سانتی متر رشد نمی کنند و همین مینیمال بودن آن موجب محبوبیت گل رز مینیاتوری شده است.

گل مینی فلورا نیز نوعی دیگراز گل های رز مینیاتوری است که دارای گل هایی با اندازه متوسط ، کوچکتر از فلوریبوندا اما بزرگ تر از مینیاتوری می باشد.

رز مینیاتوری از گیاهان زینتی و تجاری می باشد که کاربردهای زیادی به خصوص در طراحی فضای سبز دارد. همانطور که از اسمش مشخص است از این گل می توان در منزل هم نگهداری کرد. پس کسانی که عاشق گل رز می باشند می توانند با پرورش گل رز مینیاتوری در گلدان یک بوته رز زیبا داشته باشند.

بیشتر بخوانید  : روش نگهداری هوستا (Hosta) یا سوسن پلاتینی

۶- گل رز بوته ای یا درختچه ای (Shrub roses) :

گل های رز بوته ای یا درختچه ای به علت رشد نامنظم و پراکنده ای که دارند، به راحتی قابل تشخیص می باشند. این نوع گل ها می توانند بین ۱٫۵ تا ۴٫۵ متر از هر جهت رشد کنند. رز های بوته ای معمولا به علت مقاومت در برابر سرما و تولید خوشه های فراوانی که دارند، بسیار قابل توجه می باشند.

رز بوته ای یا درختچه ای

۷– گل رز بالا رونده یا رامبلر (Climber/ rambler roses) :

یکی از متنوع ترین گل های رز باغچه ای، گل های رز بالارونده یا رامبلر می باشند. روش کاشت انواع گل رز رونده مشابه می باشد و کاشت این گل ها معمولا در هر زمانی بین فصل بهار تا پاییز امکان پذیر است.

رزهای بالارونده یا رامبلرها شامل گل هایی کوچکی می باشند، که میتوان آنها را بر روی حصار ها ، نرده ها ، آلاچیق ها و درختان با استفاده از چوب بلند و یا هر محافظی کاشت.

انواع گل رز رونده

۸-  گل رز پاسیویی :

یکی دیگر از انواع گل رز، گل های رز پاسیویی می باشد. این نوع گل رز دارای شکوفه هایی بزرگ تر از گل مینیاتوری اما نه به بزرگی اندازه یک رز استاندارد می باشند. این گونه رز ها نوعی از فلوریبوندا هستند که در مقیاس کوچک تری پرورش می یابند.

گل رز پاسیویی

۹– رز هلندی :

یکی از زیباترین و پرطرفدارترین و بهترین نوع گل رز که در اکثر گلفروشی ها می توان آن را یافت، گل رز هلندی می باشد. این نوع گل رز دارای گلبرگ ها و شکوفه های بزرگی می باشد که دارای تنوع رنگی بالایی به نسبت سایر گونه های رز می باشد.

از خصوصیات گل رز هلندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزهای هلندی دارای خلوص رنگی بالاتری به نسبت سایر گونه های رز می باشند.
  • گل های رز هلندی دارای رایحه ای خاص شیرین و منحصر به فردی می باشند.
  • این نوع گل از خانواده های گل های دو رگه چای به حساب می آیند.
  • گل دهی این گونه از رز به صورت تکرار بر شاخه است.
  • ارتفاع و عرض گل رز هلندی به ابعاد۶۰ تا ۹۱ سانتی متر می رسد.
  • رز هلندی برای نگهداری در باغ و باغچه و مکان های کوچک مناسب است.
انواع گل رز هلندی

10- رز بونیکا (Bonica) :

رز بونیکا یکی از نوع گل های رز بوته ای می باشد که دارای گل هایی به رنگ صورتی روشن می باشد. این نوع گل رز معمولا از بهار تا پاییز به طور مرتب شکوفه های معطر ۵ تا ۷ سانتی متری می دهد. این گیاه مناسب آب و هوای خنک است و رشد خوبی در این گونه مناطق از خود نشان می دهد.

رز بونیکا (Bonica)

11– رز پارفیت گیلاسی cherry parfait:

رز پارفیت گیلاسی جمع کل رز های فلوریبوندا است که دارای گلبرگ هایی با طرح دو رنگ ، گلبرگ های سفید و لبه های قرمز می باشد. دارای برگ های سبز تیره هستند. نسبتا به صورت پر پشت رشد میکنند و بوته هایی انبوه مانند هستند.

این نوع رز گیاهی ترکیبی بوده و بومی منطقه خاصی نمی باشد ، قد ان بین ۹۰ تا ۱٫۲۰ سانتی متر است و به نور کامل خورشید نیاز دارد.

رز پارفیت گیلاسی

جمع بندی :

گل رز یکی از محبوب ترین گل های دنیا است. گل رز را به جرات می توان گلی دانست که در تمام دنیا برایش جایگاه ویژه ای قائل اند و می توان گفت نمی شود کسی را یافت که این گل مورد پسندش نباشد. به طور کلی گل های رز دارای تنوع نژادی زیادی می باشند که هرکدام از انواع رنگ گل رز و انواع نژاد آن، دارای شرایط و ویژگی های خاصی می باشند.

سوالات متداول:

  • تفاوت های رز ایرانی و هلندی در چیست ؟

از نظر سایز و ظاهر گل های رز ایرانی دارای ساقه های خاردار با گلبرگ هایی با رنگ قرمز روشن و گل های رز هلندی با ساقه های کم خار با گلبرگ های مخملی با رنگ قرمز تیره می باشند.

  • آیا گل های رز دارای شرایط نگهداری سختی می باشند؟

خیر؛ باتوجه به تنوع بالای رز ها شرایط نگهداری از این نوع گل متناسب با محیط های گوناگونی است و می توانند با توجه به نژادی که دارند، شرایط مختلفی را تحمل کنند.

  • گل رز قرمز نشانه چیست؟

یکی از پرطرفدارترین نوع گل رز، گل رز قرمز است. این گل نمادی از عشق است و معمولا عشاق آن را در مناسبت های گوناگون به معشوقشان هدیه می دهند.