یکی از مشکلات نگهداری گل و گیاه ، آفت گیاهان آپارتمانی و بیماری گیاهان می باشد. آفت ها در حقیقت جانورانی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در زمان نگهداری گیاهان آپارتمانی به آن ها آسیب می رسانند.

بسیاری از آفت ها را می توان به راحتی شناسایی کرد و بسیاری دیگر از آفت ها را تنها می توان از روی نشانه های خاصی شناسایی کرد. از نشانه های شناسایی آفت ها می توان به ازبین رفتن بخشی از گیاه، زردی و پیچیدگی برگ ها، ایجاد نقاط زرد یا نقره ای روی برگ ها، ایجادِ پوشش پنبه ای شکل بر روی اندامهای هوایی گیاه، چسبنده شدن گیاه و ایجاد تار عنکبوت روی برگ ها اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی آفت گیاهان آپارتمانی در کلینیک گل و گیاه و روش های از بین بردن آن ها اشاره کنیم.

آفات گیاهان آپارتمانی

معرفی متداول ترین آفت گیاهان آپارتمانی:

1. شپشک ها

یکی از شناخته شده ترین آفت های گیاهان آپارتمانی، شپشک ها می باشند. شپشک ها به علت دارا بودن خرطوم، از شیره گیاهی تغذیه می کنند و موجب ضعیف شدن گیاهان آپارتمانی خواهند شد.

شپشک ها به طور معمول به سه نوع: شپشک های آرد آلود، سپردار و نرم تن تقسیم می شوند. شپشک های سپردار و نرم تن، یکی از سرسخت ترین نوع آفت های گیاهان آپارتمانی به حساب می آیند.

شپشک های آرد آلود نیز یکی دیگر از انواع شپشک ها هستند که  به صورت توده های پنبه ای سفید رنگ بر روی اندامهای هوایی گیاه مشاهده می شوند. معمولا قسمت آلوده شده با شپشک های آرد آلود، به علت تولید عسلک این جانور، حالتی چسبناک پیدا می کنند.

شپشک های سپردار نیز به صورت ذراتی کوچک، تیره و خشک، بر روی اندامهای هوایی گیاهان آپارتمانی علی الخصوص برگ ها، دیده می شود.

آفات گیاهان آپارتمانی

با مجله گلپینو همراه باشید تا بهترین گل ها برای هدیه دادن را به شما معرفی کنیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم.

2.شته ها

شته ها نیز یکی دیگر از انواع آفات گیاهان آپارتمانی هستند که دقیقا مانند شپشک ها، به کمک خرطوم می توانند از شیره گیاهان تغذیه کنند.

شته ها با تغذیه از شیره ی گیاهان موجب تضعیف و زردی گیاه و گاهی اوقات نیز موجب پیچیدگی برگ ها می شود. این نوع موجودات دقیقا مانند شپشک های آرد آلو، عسلک ترشح می کنند و موجب چسبناک شدن سطح گیاه می شود. شته ها معمولا با تخم ریزی بر روی گیاه تولید مثل می کنند و به سرعت تکثیر پیدا می کنند.

 

برای از بین بردن شته ها می توان از روش هایی مانند: سمپاشی با سموم حشره کش تماسی، نفوذی و یا سیستمیک بهره برد. همچنین شما می توانید با حذف قسمت آلوده گیاه، مانع از گسترش این حشرات بر روی گیاه آپارتمانی خود شوید. علاوه بر این ها شستشوی گیاه با آب و اسپری کردن گیاه با صابون گیاهی می تواند موجب کنترل این آفت گردد.

شته

3.تریپس ها

تریپس ها یکی دیگر از حشرات ریز با بال های ریشک دار هستند که موجب تخریب بافت گیاهان آپارتمانی می شود.این نوع آفات و انواع مریضی گیاه، از شیره گیاهان آپارتمانی تغذیه کرده و به صورت جهشی گسترش پیدا می کنند.

روش تخریب این حشرات این گونه است که با تغذیه این نوع آفت ، نقاط بسیار ریز و نقره ای رنگی بر روی برگ های گیاهان آپارتمانی تشکیل می شود. تریپس ها موجب ضعیف شدن گیاهان، پیچیدگی برگهای گیاهان و کوچک شدن گل ها و ریزش برگ های آن ها می شوند.

تریپس

مقاله پیشنهادی : شپشک آرد آلود

4.کرم های برگ خوار

یکی دیگر از آفت های مخرب در گیاهان آپارتمانی، کرم های برگ خوار می باشند. این کرم ها در حقیقت نوزاد پروانه می باشند و معمولا به رنگ سبز یافت می شوند.

کرم های برگ خوار ، با جویدن برگ ها و قسمت های هوایی گیاه، موجب آسیب شدید به گیاهان آپارتمانی می شود و در صورت جلوگیری از گسترش آن، شاهد از بین رفتن گیاه به طور کلی خواهیم بود.

کرم های برگ خوار معمولا از طریق تخم ریزی پروانه ها بر روی گیاه و یا خاک آلوده به گیاهان حمله می کند. برای جلوگیری از نفوذ این آفات و مریضی گیاهان می بایست از ریختن خاک آلوده ی باغات در گلدان های آپارتمانی پرهیز کرد.  برای از بین بردن این آفت ها می توان از محلول دیازینون استفاده برد.

کرم های برگ خوار

5.کرم های ریشه خوار

کرم های ریشه خوار نوعی سوسک ها می باشند که با جویدن ریشه، موجب آسیب به گیاه و خشک شدن برگ های آن می شوند.

این نوع آفت ها، معمولا سفید رنگ بوده و در خاک های آلوده موجود می باشد. یکی از روش های جلوگیری از تکثیر این نوع آفات: ضدعفونی کردن خاک و عدم استفاده از خاکهای آلوده می باشد. همچنین در صورت آلوده شدن گیاه به این آقت می توان از حشره کش هایی مانند:سوین ( کارباریل ) بهره برد.

امراض گیاهان آپارتمانی

6.کنه تار عنکبوتی آفت گیاهان آپارتمانی

کنه های گیاهی، نوعی آفات بسیار ریز می باشند که با مکیدن شیره گیاهی ، موجب تضعیف گیاهان می شوند. این نوع آفات پس از تضعیف گیاهان موجب ایجاد نقاط زرد رنگ بر روی برگ ها و تغییر ظاهر گیاهان آپارتمانی می شود.

این نوع آفت گیاهان آپارتمانی ، با تنیدن تاری شبیه به تار عنکبوت، موجب جذب گرد وخاک هوا و در نتیجه کثیف شدن برگ ها و کاهش فتوسنتز آن ها می شود.

یکی از شرایط مطلوب برای رشد این آفت، هوای گرم و خشک است بنابراین با قرار دادن گلدان گیاه در محل خنک و شست وشوی گیاه، میتوان تا حد زیادی این نوع آفت را کنترل کرد

کنه تارعنکبوتی

7.آفت آفیدز

یکی دیگر از انواع آفت های بسیار مخرب و قابل انتقال به سایر گلدان ها، آفت آفیدز می باشد. این آفت بسیار شبیه به شپش است و دارای رنگ ­های مختلفی همچون سبز، قرمز، صورتی و سیاه می باشد .

این نوع آفت را بیشتر می توان در نوک و ریشه گیاهان آپارتمانی مشاهده نمود. همچنین گیاهانی مانند: دیفن باخیا، سرخس و پیچک هیلا از جمله گیاهانی هستند که بیشتر در معرض خطر این آفت هستند.

آفت آفیدز

8. گوش خیزک آفت گیاهان آپارتمانی

گوش خیزک نوعی حشره ­­ای سوسک مانند قهوه ای رنگ دم دار است که به صورت کاملا مرموز در طول روز در زیر خاک مخفی می­ شود و در طول شب بر روی گلبرگ­ ها و برگ­های گیاه ظاهر و از مواد مغذی آنها تغذیه می­­ کنند و در نهایت موجب ایجاد سوراخ هایی بر روی سطح برگ گیاهان آپارتمانی می­ شوند و موجب تخریب زیاد گیاه می شود.

گوش خیزک

9.آفت مگس سفید (سفید بال)

یکی از شناخته شده ترین آفات گیاهان آپارتمانی، مگس های سفید بال می باشد. این حشره معمولا بیشتر بر روی گیاهان رنگین مانند حسن یوسف می نشینند و از مواد مغذی این گیاهان تغذیه می کنند. مگس های سفید معمولا بر زیر برگ ها تخم گذاری می­ کنند و پس از آن از تخم خارج شدن به شکل کرم­ های بی رنگی در می­ آیند. کرم های این حشره نیز از گیاه تغذیه می­ کنند و منجر به زرد شدن، تضعیف شدن و در نهایت افتادن برگ ها می­ شوند.

آفت سفید بالک

10.آفت حشره­ های پولک دار

حشره­ های پولک دار یکی از خاص ترین گونه های آفات گیاهان آپارتمانی می باشد که با دارا بودن فلس­ های بیضی شکل در زیر برگ­ ها و در رگ برگ ها اصلی گیاه تکثیر می شوند. در صورت حمله ی حشره های پولک دار به گیاه، ساقه گیاه پوسته پوسته شده و برجستگی­ هایی بر روی گیاه ایجاد می­ شود که این موضوع می تواند موجب زرد شدن و از بین رفتن گیاه آپارتمانی شود

آفت حشره های پولک دار

روش های ساده و غیر شیمیایی برای کنترل آفت گیاهان آپارتمانی :

  • قرار دادن چند حبه سیر در خاک گلدان
  • پاشیدن پودر فلفل یا دارچین بر روی خاک گلدان
  • پاشیدن یک لایه نمک بر روی خاک گلدان
  • غرقاب کردن خاک گیاه برای خفه کردن این حشرات، به مدت ۱ تا ۲ بار در طول ماه
  • عدم استفاده از کود حیوانی نپوسیده و تازه در خاک گلدان
  • تعویض کل خاک گلدان هر چند وقت یک بار

جمع بندی:

آفات گیاهان آپارتمانی یکی از عوامل مخرب در گیاهان است که در صورت جلوگیری از تکثیر آن، گیاه آپارتمانی شما از بین خواهد رفت. در صورت بروز هرگونه علائمی مشابه حمله آفات به گیاهان پیشنهاد می کنیم موضوع را با گیاه پزشکان گل پینو در میان بگذارید.

سوالات متداول:

  • چگونه بفهمیم آفات به گیاهان آپارتمانی حمله کردند؟

یکی از روش های تشخیص آفات، تضعیف گیاه آپارتمانی و ایجاد عسلک بر روی گیاهان آپارتمانی می باشد.

  • رایج ترین آفات گیاهان آپارتمانی کدام هستند؟

شپشک های آرد آلو و شته ها دو مورد از رایج ترین آفات حمله ور به گیاهان آپارتمانی می باشند.