یکی از آفت های بسیار مضر در هنگام رشد و نگهداری گیاهان آپارتمانی مختلف، شته ها می باشند. آفت شته با مکیدن شیره ی گیاه موجب ریزش برگ‌ها و بی حال شدن گیاه می شود و در نهایت از رشد گیاه آپارتمانی جلوگیری می‌کند و گیاه را پس از مدتی بین می‌برد. آفت شته‌ به راحتی بر روی گیاه تکثیر می شود و با تکثیر آن گیاه را دچار بیماری می کند. رنگ شته ها سفید مایل به سبز می‌باشد که معمولا به علت نزدیک بودن رنگ شته ها به برگ گیاهان، تشخیص آن‌ها گاهی اوقات سخت تر خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی روش های بسیار متداول و کاربردی برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی بپردازیم.

درمان شته گیاهان آپارتمانی

شته‌ها چطور به گیاهان آسیب می‌رسانند؟

با مجله گلپینو همراه باشید تا بهترین گل ها برای هدیه دادن را به شما معرفی کنیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم.

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، شته ها به سرعت تکثیر پیدا می کنند و با سرعت هرچه تمام تر به سایر گیاهان اطراف منتقل شده و به آن ها نیز آسیب می رساند. و به همین دلیل نگهداری گل و گیاه را برای ما دشوار خواهند کرد.

معمولا در فضاهای باز، اجتماع شته‌ها مورد توجه مورچه‌ها قرار می‌گیرد و یکی از روش های شناسایی آن ها در گیاه مورچه گذاشتن گیاه به علت ترشح مایع چسبناک از شته ها است.

معمولا شته‌ها در انتهای گیاهان در حال رشد تجمع کرده و خود را به ساقه‌های نرم و سبز گیاه متصل می کنند و پس از مدتی از این قسمت گیاهان تغذیه کرده و آن ها را از بین خواهند برد.

آسیب شته به گیاه

مقاله پیشنهادی : آفات گیاهان آپارتمانی 

برای تشخیص شته چه راه هایی وجود دارد؟

1– چسبناک شدن سطح برگ ها

یکی از اولین نشانه ها برای شناسایی شته ها، وجود مایع لزج و چسبناک بر روی سطح برگها می‌باشد. این ماده ی چسبناک پس از مدتی می تواند موجب خشک شدن برگ و از بین رفتن گیاه شود.

 2– تجمع مورچه ها

با ایجاد شدن لایه لزج بر روی گیاهان آپارتمانی، گیاه شما مورد حجوم مورچه ها قرار می گیرد. پس دومین روش شناسایی شته ها تجمع مورچه ها در نزدیکی گیاهان آپارتمانی می باشد.

 3- بررسی ذره بینی گیاه آپارتمانی

یکی دیگر از راه‌های شناسایی وجود شته ها ، بررسی مداوم گیاه آپارتمان توسط ذره بین است. علت این موضوع، ریز بودن شته‌ها و شناسایی سخت این حشرات بر روی سطح گیاه است.

بررسی ذره بینی آفات

برای پیشگیری و درمان شته گیاهان آپارتمانی چه اقداماتی می توان انجام داد؟

دقیقا مانند اکثر آفات گیاهان، یکی از بهترین روش برای کنترل شته ها، پیشگیری از تکثیر این گیاهان است.یکی از روش های پیشگیری، تقویت گیاه آپارتمانی است. زیرا گیاهان سالم و قدرتمند به نسبت گیاهان ضعیف کمتر در معرض آفت و شته قرار می‌گیرند. پس در صورتی که گیاهان آپارتمانی خود را سالم نگه دارید و به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید، احتمال آفت و شته زدن آن‌ها بسیار کمتر از سایر گیاهان خواهد شد. حال در صورتی که گیاهان آپارتمانی شما مورد حمله شته قرار گرفت، شما می‌توانید از روش‌های زیر برای کنترل و مهار این موجودات موزی بهره ببرید.

۱. شستن گیاه آپارتمانی به صورت دوره ای

یکی از اولین و ساده ترین روش ها برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی، شستن گیاه آپارتمانی با آب است. شما می توانید به راحتی از جریان آب برای شستن شته‌ها از روی گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید شته‌ها را با انگشت یا پنبه ی خیس از روی گیاهان آپارتمانی خود بردارید.

دوره ای شستن گیاه

۲. قرار دادن گیاه آپارتمانی در آب برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی

پیشنهاد ما به شما : معرفی بونسای و بهترین نکات نگهداری از آن

یکی دیگر از روش های مهار شته ها، قرار دادن گیاه آپارتمانی در آب می باشد. در صورتی که گیاه آپارتمانی شما دارای شاخ و برگ شکننده‌ای است که نمی‌تواند به راحتی جریان و فشار مستقیم آب را تحمل کند، شما می توانید کل گیاه را درون آب قرار دهید تا شته‌های آن از بین بروند. برای این کار شما می توانید گیاه آپارتمانی را برعکس کرده و شاخ و برگ شکننده ی آن را درون یک ظرف آب تمیز با دمای اتاق قرار دهید.

روش از بین بردن شته

۳. استفاده از مایع حشره کش برای کشتن شته ها

شما می‌توانید برای ریشه کن کردن شته های موجود بر روی سطوح حشرات از مایع‌های حشره کش شیمیایی و آفت کش گیاهان آپارتمانی موجود در بازار استفاده کرده و یا خودتان به کمک مقداری مایع ظرفشویی آن را به صورت دستی تهیه کنید. برای این کار به شما توصیه می کنیم حتما از محصولات بدون عطر استفاده کنید تا به گیاه آسیب وارد نشود. برای امتحان این روش ابتدا مقداری از ماده حشره کش مورد نظر را با آب رقیق کنید و سپس مایع را بر روی گیاه، علی الخصوص در زیر برگ‌ها اسپری کنید و منتظر بمانید تا شته ها از بین بروند.

مایع حشره کش

۴. استفاده از روغن چریش برای از بین رفتن شته ها

یکی از موثرترین و کاربردی ترین روش‌های از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی، استفاده از روغن چریش (روغن درخت Neem) می باشد. این روغن محصولی کاملا ارگانیک و طبیعی است که می تواند موجب جلوگیری از حمله انواع آفات به سطح گیاه شود.

برای استفاده از این روغن در گیاه کافی است مقداری از روغن را بر روی نقاط حساس گیاهان اسپری کنید تا گیاه را در برابر انواع حشره، قارچ و … ایمن سازید.

روغن چیریش

۵. استفاده از حشره کش خانگی برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی

همانطور که همه ی ما می دانیم استفاده از حشره کش ها علی الخصوص حشره کش های خانگی یکی از روش های بسیار کاربردی برای از بین رفتن شته ها می باشد. شما می توانید برای تهیه حشره کش خانگی از این ترکیبات بهره ببرید: ۱ حبه سیر، ۱ پیاز کوچک و ۱ قاشق چای خوری فلفل کاین را درون یک مخلوط کن ریخته و آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید. سپس، ۱ پیمانه آب به این مخلوط اضافه کرده و اجازه دهید تا این محلول یک ساعت استراحت کند. سپس، ترکیب را صاف کرده و ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرف شویی به آن اضافه کنید. خوب آن‌ها را مخلوط کنید. این مخلوط را می‌توانید تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید و پس از آن محلول را دور بریزید.

کنترل شته

۶. استفاده از الکل برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی

یکی از روش های بسیار پر ریسک برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی، استفاده از پنبه ی آغشته به الکل و پاک کردن سطح گیاه با آن است.

الکل برای دفع شته

۷. برداشتن قست آسیب دیده گیاه آپارتمانی

شما می توانید همچنین به راحتی برای جلوگیری از تکثیر شته ها به سایر قسمت های گیاه، قسمت‌های آفت زده گیاه را بریده و دور بیندازید.

حذف قسمت آسیب دیده

۹. استفاده از اسپری شیمیایی برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی

حتی الامکان سعی کنید برای از بین بردن شته ها از محصولات شیمیایی استفاده نکنید اما در صورتی که آلودگی گیاه شما شدید بود می‌توانید از اسپری‌های حاوی پیرترین، ایمیداکلوپراید یا پیرتروید‌ها استفاده کنید. در بین این مواد، اسپری‌های پیرترین دارای میزان سموم کمتری می باشد و می توان از آن در گیاهان حساس تر بهره برد.

اسپری شیمیایی

جمع بندی:

تا به اینجا فهمیدیم یکی از معضلات اصلی در نگهداری از گیاهان آفات علی الخصوص آفت شته می باشد. شته ها موجودات موذی و ریزی هستند که می تواند با تکثیر پر سرعت موجب تضعیف و آسیب به گیاهان شوند. اما خوشبختانه در حال حاضر روش های زیادی برای از بین بردن این حشرات وجود دارد.

سوالات متداول:

  • بهترین زمان برای سم پاشی گیاه علیه شته چه زمانی است؟

معمولا برای سم پاشی گیاهان و مقابله با شته های گیاهان آپارتمانی باید قبل از سبز شدن گیاهان اقدام به سم پاشی کرد، زیرا شته ها در اوایل بهار ظاهر می شوند.

  • بهترین روش خانگی از بین بردن شته گیاهان چیست؟

استفاده از محلول مایع ظرفشویی و آب گرم یکی از موثر ترین روش ها برای جداسازی شته ها از گیاه می باشد.