یکی از ویژگی های جذاب گل ها و گیاهان، طراوت و شادابی آن ها است. همه ما برای خرید گل ها، به دنبال خرید گل هایی تازه و با نشاط هستیم . و سعی می کنیم پس از خرید گل های تازه، آن ها را با توجه به شرایط محیطی تازه نگه داریم. یکی از سوالاتی که در رابطه با گل تازه ممکن است در ذهن هر کسی ایجاد شود این است که، خصوصیات گل تازه چیست؟ و چگونه می توان یک گل تازه را شناسایی کرد؟ در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا شما را با راه های تشخیص گل تازه و روش نگهداری از گل ها برای تازه ماندن آشنا کنیم.

مواردی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم:

  • گل تازه چه خصوصیاتی دارد ؟
  • چگونه گل تازه را تشخیص دهیم؟
  • چگونه گل ها را تازه نگه داریم؟

خصوصیات گل تازه

تفاوت گل تازه از پژمرده

نحوه تشخیص گل تازه از پژمرده:

یکی از اولین روش ها برای تشخیص گل ها و گیاهان تازه، توجه به برگ های آن است. معمولا برگ های گل باید شاداب و بدون پژمردگی و سفتی قسمت انتهایی گل یعنی قسمتی که به شاخه متصل شده است، باشد.

در خرید گل برای تشخیص تازگی گل، قسمت انتهایی گلبرگ های گل را که به ساقه چسبیده است، فشار دهید. اگر پس از فشردن قسمت انتهایی ساقه، حس نرمی و شل بودن گل را متوجه شدید، باید بدانید این موضوع، ویژگی های گل تازه نیست و بهتر است چنین گلی را خریداری نکنید. معمولا با این کار می توانید به راحتی طراوت گل را تشخیص دهید.

همچنین یکی دیگر از فاکتورها در تشخیص آسان گل های تازه و با طراوت، رنگ گلبرگ های آن است. معمولا گل های تازه، دارای گلبرگ هایی شاداب و خوش رنگ هستند . و برگ های آن ها فاقد رنگ پریدگی و پژمردگی می باشند.

نحو تشخیص گل تازه

گل تازه چه خصوصیاتی دارد؟

1 جوانه های گل:

در اولین مرحله باید توجه ویژه ای به هرگونه تغییر رنگ، پژمردگی یا شفاف شدن گلبرگ های گل داشت. مشاهده هر کدام از این نشانه ها، نشان دهنده ی آن است که گل مرحله اوج تازگی خود را سپری کرده است.

در مرحله ی بعدی، داخلی شکوفه های گل را بررسی کنید. این کار معمولا برای اطمینان پیدا کردن از نبود بذر (دانه) در گل است. معمولا گل های تزیینی شاخه ای، باید پیش از تولید بذر چیده شوند. اگر هرگونه بذری را بر روی گل مشاهده کردید، این موضوع به این معناست  که گل عمر طولانی ای نخواهد داشت.

در مرحله ی سوم، به بسته یا باز بودن جوانه های گل توجه کنید. توجه  داشته باشید که شاخه هایی با جوانه های بسته تر، شکوفه هایی تازه تر خواهند داشت. زیرا معمولا شکوفایی جوانه ها باید در گلدان و پس از خرید اتفاق بیافتد. پس گل های تازه تر  ، گل هایی هستند که جوانه های بسته تری داشته باشد.

راه های تشخیص گل تازه

2 ساقه های گل:

پس از بررسی شکوفه های گل، حال نوبت به بررسی تفاوت گل تازه از پژمرده از طریق ساقه های گل می رسد. ساقه های یک گل تازه باید استوار، سبز و محکم باشند. اگر ساقه ی گل خم یا شکسته شود، گل ها به سرعت پژمرده خواهند شد. علاوه بر این ها، دقت داشته باشید که رنگ انتهای ساقه های گل تازه باید سبز یا سفید باشد که این دو رنگ مشخص کننده ی این موضوع است که گل تازه بریده شده است و می تواند عمرمفیدی داشته باشد. همچنین اگر انتهای ساقه ی گل به رنگ قهوه ای، زرد یا فرسوده است، بدانید که گل ها به اندازه کافی تازه نیستند و بهتر است به هیچ وجه این گل را خریداری نکنید.

گل تازه چه خصوصیاتی دارد

3 برگ های گل :

در رابطه با برگ های گل باید گفت، یکی از خصوصیات گل تازه این است که در گل های تازه، تمامی برگ های روی ساقه باید سبز و مانند گلبرگ ها سالم باشند. اگر برگ گل به رنگ قهوه ای و پژمرده باشد، یا در امتداد ساقه لکه هایی باشد که در اثر پژمردگی یا ریزش برگ ها به وجود آمده اند، گل ها زمان زیادی دوام نخواهند داشت و به زودی از بین خواهند رفت.

راه های تشخیص گل تازه

برای تازه نگهداشتن گل ها چه عواملی را باید رعایت نمود؟

1- رعایت دمای هوای مناسب گل

یکی از مهم ترین نکات در افزایش طول عمر گل و گیاهان و تازه نگهداشتن آن ها، حفظ دمای مناسب برای نگهداری از آن ها می باشد.
قطعا بارها به این موضوع توجه کرده اید که معمولا در گلفروشی ها، گل ها را درون سطل آب و نیز در جای خنک و سرد نگه داری می کنند. همچنین شاید به کولر های گازی موجود در گل فروشی ها و نیز دمای پایین داخل گل فروش و درب های بسته ی گل فروشی ها علی الخصوص در روزهای گرم تابستان توجه کرده اید. شرایطی که معمولا در گلفروشی ها وجود دارد، ایده آل ترین شرایط برای نگهداری از انواع گل است.

با توجه به این موضوعات متوجه می شویم پس، دمای پایین تر موجب حفظ تازگی و افزایش طول عمر گل ها می شود.
توجه داشته باشید برای افزایش طول عمر گل ها، حتما لازم نیست گل ها را درون یخچال نگه داری کنید اما بهتر است آن ها را در دمای محیط خنکی نگه داری کنید و از لوازم گرما زا مانند: بخاری و شومینه و … در محیط نگهداری گل ها استفاده نکنید.

دمای هوای مناسب

2- آبیاری متناسب با نژاد گیاه

همه ما این موضوع را می دانیم که آب موجود در ظرف های نگه داری گل ها و گلدان ها می تواند گل را تازه نگه داشته و از پژمردگی گل ها در مدت زمان کم جلوگیری کند. همه ما می دانیم آب گل را زنده نگه می دارد و بدون آب گل ها سریعا خشک شده و از بین می روند. برای افزایش طول عمر گل بهتر است، قسمت انتهایی ساقه ی گل ها با زاویه ی 45 درجه بریده شوند و سپس در داخل آب تمیز و خنک نگه داری کنید.

آبیاری متناسب با نژاد گیاه

3– ایجاد رطوبت مناسب

رطوبت یکی دیگر از مهم ترین فاکتورها جهت حفظ طراوت و تازگی گل است. برای حفظ طراوت گل باید در محیط نگه داری گل، رطوبت به اندازه ی کافی وجود داشته باشد . و یا به وسیله ی آب پاش های دستی برگ ها و گلبرگ های گل را مرطوب کنید. زیرا معمولا گل ها علاوه بر مصرف آب از ساقه ها ، مقداری از آب مورد نیاز خود را از طریق رطوبت موجود در هوا به وسیله ی سطح برگ ها و گلبرگ ها جذب می کنند.

ویژگی های گل تازه

جمع بندی:

گل های تازه یکی از زیبا ترین و جذاب ترین عناصری می باشند که می توان آن را با قیمتی مناسب و به راحتی از گلفروشی ها تهیه کرد. گلهای تازه دارای خصوصیات منحصر به فردی می باشند . و فاکتورهای مهمی در شناسایی این گل ها وجود دارد که هر کسی باید این فاکتورها را بداند.

سوالات متداول:

1 _ چرا باید گل های تازه خریداری کنیم؟

همانطور که گلهای تازه موجب افزایش انرژی و طراوت محیط و فضا می شوند، گل های پژمرده و خشک شده موجب ایجاد حس انرژی منفی محیط می شوند.برای همین است که باید همیشه گل های تازه خریداری کنیم.

2 _ مهم ترین نشانه ی گل تازه چیست؟

اولین و مهم ترین نشانه برای شناسایی گلهای با طراوت و تازه، گلبرگ های تازه و عدم وجود تغییر رنگ در گلبرگ ها است.