پیداکردن گیاهان خاص و لاکچری شاید یکی از دغدغه های افراد ثروتمند با منزل های لوکس و خاص باشد. بسیاری از افراد دوست دارند گیاهی که در دکوراسیون منزلشان به کار می برند گران قیمت و کمیاب باشد. یکی از گیاهان پرطرفدار، کاکتوس ها هستند.  کاکتوس ها یکی گیاهان بسیار ماندگار و جذاب هستند که از آن ها می توان در انواع سبک های دکوراسیون داخلی استفاده نمود. به طور معمول گیاه کاکتوس دارای قیمت بسیار مناسبی می باشد اما گونه هایی از کاکتوس های گران قیمت وجود دارد که قیمت آن ها از گران ترین گیاهان هم پیشی می گیرد.

در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی کاکتوس های گران قیمت و لاکچری بپردازیم و هرکدام از آن ها را به طور کامل بررسی کنیم و با نحوه پرورش کاکتوس های گران قیمت آشنا شویم.

مواردی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم:

  • گران ترین کاکتوس ایران کدام است؟
  • گران ترین کاکتوس جهان کدام است؟
  • چرا برخی از کاکتوس ها قیمت بالایی دارند؟

کاکتوس های گران قیمت چه ویژگی هایی دارند؟

کاکتوس های گران قیمت

چرا برخی از کاکتوس ها قیمت بالایی دارند؟

اغلب کاکتوس ها با روش کاشت بذر، تکثیر می شوند و معمولاً هم ابلق یا دفرمه می شوند که این موضوع موجب خص شدن این گونه ی تکثیر یافته می شود و موجب قرار گیری این نوع در گونه های خاص گیاه کاکتوس می شود.

از سوی دیگری کم بودن و عدم عرضه برخی از گونه های گیاه کاکتوس در بازارهای گل سراسر کشور نیز یکی دیگر از دلایل کمیاب بودن و گران قیمت بودن برخی از گونه ها شده است.

بسیاری از طرفداران کاکتوس های کمیاب خانگی، برخی اوقات قادر به پرداخت هزینه های بسیار بالایی برای داشتن برخی گونه های خاص کاکتوس هستند و به دنبال خرید قیمتی ترین نوع این گیاه هستند. به همین دلیل گاها همین افراد موجب افزایش قیمت برخی گونه های کاکتوس می شوند.

به طور کلی در کشورما انواع کاکتوس آستریاس، تفرو، آریو، دیسکو، هاورتیا و اوبلمانیا جزء گونه های خاص و کمیاب به شمار می آیند و دارای قیمت به نسبت بالایی می باشند.

برخی دیگر از کاکتوس ها در سایز بزرگتری وجو دارند که معمولا به طور انحصاری برای برخی از خریداران و افرادی که به دنبال جمع آوری کلکسیون کاکتوس می باشند، تکثیر می شود و گاهی اوقات از کشورهای دیگر وارد می شوند.

گران ترین کاکتوس جهان

معرفی گران ترین کاکتوس دنیا:

1_کاکتوس های کلکسیونی

اولین گزینه از بین کاکتوس های گران قیمت، کاکتوس های کلسکیونی می باشند. این کاکتوس ها به همه ثابت کردند که فقط گیاهان آپارتمانی مانند سانسوریا و ارکیده نمی توانند قیمت بالایی داشته باشند، بلکه کاکتوس ها هم می‌توانند قیمت های بالایی داشته باشند.

به طور کلی فاکتورهای موثر بر قیمت کاکتوس ها بستگی  به سن، نژاد و سایز آنها دارد. گاهی اوقات  هم ممکن است یک کاکتوس با اندازه ی کوچک و مینیاتوری قیمت بالاتری نسبت به یک کاکتوس 1 متری داشته باشد و تنها دلیل این موضوع نژاد و سن کاکتوس باشد.

در هر حال افراد زیادی هستند که علاقمند به تهیه کاکتوس های کلکسیونی گران قیمت هستند و علت انتخاب کاکتوس ها هم از دید آن ها نگهداری آسان و نیاز های کم این گیاه به آب و…. می باشد.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اصلا کاکتوس کلکسیونی به چه نوع کاکتوسی گفته می شود؟ در جواب باید گفت به انواع کاکتوس کمیاب که قیمت بسیار بالایی دارد، کاکتوس های کلکسیونی گفته می شود که معمولاً شامل گونه های خاص با قیمت های بسیار بالا می باشند.

معمولا کاکتوس های کلکسیونی دارای سن بسیار بالایی می باشند و گاهی اوقات نیز بذر آنها برای اولین بار به کشور ما وارد شده است و همین موضوعات باعث خاص تر شدن این گیاهان شده است.

گران ترین کاکتوس دنیا

2_کاکتوس اگاو ویکتوریا

این نوع کاکتوس حتی نام گران قیمت و خاصی دارد. کاکتوس آگاو ویکتوریا نوعی از هزاران واریته آگاوها است که نامگذاری آن توسط توماس مور به احترام ملکه ویکتوریا انگلیس انجام شده است.

این گونه کاکتوس جز گیاهان کم رشد می‌باشد. قطر اگاو ویکتوریا تا ۴۵ سانتی متر می باشد . این گیاه جذاب و گران قیمت دارای برگ‌های بسیار محکم و بسیار زیبایی می‌باشد.

برگ‌های آگاو ویکتوریا داری سه زاویه مثلثی به رنگ سبز تیره و روشن با خطوط سفید می باشد. همچنین در رابطه با برگ های این گیاه باید گفت، برگ‌های این آگاو بدون تیغ هستند. تنها در انتها و مرکز برگ‌ها یک تیغ کوتاه مشاهده می‌شود. Agave victoriae-reginae است.  آگاو ویکتوریا همچنین در سن حدود ۲۵ تا ۳۰ سالگی گل می‌دهد و علت گران قیمتی این گونه همین موضوع است.

کاکتوس اگاو ویکتوریا

3- کاکتوس هاورتیا ابلق زرد رنگ 

یکی از خاص ترین گونه های کاکتوس، کاکتوس هاورتیا ابلق زرد رنگ است. علت گران قیمتی این گونه، ظاهر خاص آن و خطوط زرد رنگ بر روی برگ های آن است. به طور کلی گیاه هاورتیا دارای گونه مختلفی است که از آفریقای جنوبی به دنیا معرفی شده است . نگهداری از کاکتوس هاورتیا آن بسیار آسان است و همین موضوع باعث محبوبیت این گیاه در بین ثروتمندان شده است .

هاورتیا ابلق زرد رنگ

4- کاکتوس صخره ای 

کاکتوس صخره ای یکی دیگر از انواع کاکتوس است که به نسبت گونه های معرفی شده قبلی از قیمت مناسب تری برخوردار می باشد. علت قیمت بالای این گیاه ارتفاع زیاد آن است. یعنی هرچقدر کاکتوس صخره ای مرتفع تر باشد قیمت بالا تری دارد. زیستگاه کاکتوس های صخره ای کشور مکزیک است و این گیاه دارای روش نگهداری بسیار آسانی می باشد.

کاکتوس صخره ای

جمع بندی :

افراد ثروتمند اغلب به دنبال خرید و تهیه ی خاص ترین و کم یاب ترین و البته گران قیمت ترین لوازم و حتی گیاهان در دنیا هستند. یکی از چیزهای عجیب و غریبی که اغلب ثروتمندان به دنبال خرید آن هستند، خرید کاکتوس های گران قیمت با ظاهر و عملکرد بسیار خاص به نسبت سایر گونه های کاکتوسی است که در این مطلب به معرفی این گونه از کاکتوس ها پرداختیم.

سوالات متداول:

  • کدام کاکتوس گران قیمت روش نگهداری آسان تری دارد؟

کاکتوس هاورتیا ابلق زرد رنگ یکی از خاص ترین گونه های کاکتوس با روش نگهداری آسان است.

  • کدام نوع کاکتوس گران ترین کاکتوس های ایران به حساب می آید ؟

کاکتوس آگاو ویکتوریا یکی از لوکس ترین و گران قیمت ترین کاکتوس های دنیا به حساب می آید.