یکی از زیباترین و پرطرفدارترین گل ها، گل رز است. این گل زیبا یکی از پرفروشترین گل هایی است که در اکثر گل فروشی ها در رنگ ها و اندازه های متنوعی به فروش می رسد. با توجه به فروش بالای این گل و انتخاب این گل زیبا برای انواع سبدهای گل، نگهداری گل رز در آب از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی نکات مهم در نگهداری از گل رز و نکاتی در رابطه با نحوه نگهداری گل رز در آب بپردازیم.

مواردی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم:

  • چه زمانی باید گل رز را چید؟
  • اصول چیدن گل رز چگونه است؟
  • برای انتخاب بهترین گل رز باید به چه نکاتی توجه کرد؟
  • روش نگهداری گل رز در آب چگونه است؟
نگهداری گل رز در آب

چه زمانی باید گل رز را چید؟

اگر شما در حیاط کوچک خانه تان گل رز دارید بهتر است گل رز ها را صبح زود از باغچه بچینید. زیرا هوای خنک صبح زود از پژمردگی و تغییر شکل گل ها پس از برش جلوگیری می کند.

زمان چیدن گل رز

نکات مهم در رابطه با چیدن گل رز:

بهتر است بلافاصله بعد از چیدن گل رز، ساقه های گل را در یک ظرف تمیز آب بدون کلر قرار بدهید.برای این کار بهتر است ظرف آب را از شب قبل آب کنید تا کلر آب از بین برود.

همانطور که می دانید آبرسانی خوب به گل های رز باعث طولانی تر شدن عمر گل ها می شود. برای افزایش آب رسانی گل ها بهتر است ساقه ی گل را پیش از قراردادن در آب با زاویه 45 درجه برش دهید.

چیدن گل رز

برای انتخاب بهترین گل رز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  1. اولین موردی که برای خرید گل رز به آن باید توجه کنید این است که حتی الامکان گل رز را از گل فروشی های معتبر خریداری کنید.
  2. سعی کنید همیشه تازه ترین گل رز را از گلفروشی خریداری کنید و از خرید گل هایی که روز قبل چیده شده اند بپرهیزید.
  3. یکی از روش های شناسایی گل رز تازه فشار ساقه های گل رز است. برای این کار باید گل رز را در جایی که گلبرگ ها با ساقه به هم وصل شدند، به آرامی فشار دهید. اگر پس از فشار احساس شل و پوستی داشته باشد، گل رز قدیمی است، و نباید آن را بخرید. اگر احساس سفت و محکمی داشت، گل رز تازه است.
  4. هنگام انتخاب گل رز گلبرگ های رز را بررسی کنید که کبود یا شکسته نباشند.
انتخاب بهترین گل رز

مقاله پیشنهادی : پتوس بهترین گیاه آپارتمانی

روش نگهداری گل رز در آب:

  • سعی کنید سریعا پس از آوردن گل رز به خانه، گل ها را داخل آب بدون کلر قرار بدهید.
  • توجه داشته باشید برای افزایش طول عمر گل رز بهتر است ساقه های گل را زیر آب بچینید و از ورود هوا به ساقه ی گل ها حین چیدن گل ها جلوگیری کنید.
  • برای چیدن ساقه های گل بهتر از چاقوی تیز یا قیچی های مخصوص هرس گیاهان استفاده کنید زیرا استفاده از قیچی معمولی، ساقه های گل رز را فشرده می کند ، که همین موضوع باعث جلوگیری از ورود آب کافی به گل رز می شود و باعث مرگ سریع تر آن می شود.
  • برای برش ساقه ی گل باید از انتهای ساقه ها 1 ⁄ 2 اینچ (1.3 سانتی متر) تا 1 اینچ (2.5 سانتی متر) با زاویه ی 45 درجه برش بدهید.
  • برای برش ساقه اطمینان حاصل کنید که ابزار مورد استفاده شما برای برش کاملا پاکیزه است. بهتر است ابزارهای هرس های دستی بعد از هر بار استفاده با آب گرم، صابون یا محلول سفید کننده ملایم تمیز نمود زیرا باکتری ها می توانند روی ابزارها باقی بمانند و روی گل های بعدی که برش داده اید تأثیر منفی بگذارد.
  • برای قراردادن گل در آب بهتر است برگ های پایینی گل رز را از ساقه ها جدا کنید.معمولا قسمتی از ساقه هایی که در آب فرو می روند باید کاملاً عاری از برگ باشد. این موضوع به این دلیل است که برگ های گل عمولا زیر آب  پوسیده می شوند و موجب جمع باکتری ها در گلدان و در نهاین خراب شدن زودتر گل ها می شوند.
گل رز در آب

ادامه نکات روش نگهداری گل رز در آب :

  • گل های درون آب را بهتر است هر چند روز یکبار پیرایش کنید. زیرا پیرایش ساقه های گل رز هر چند روز یکبار موجب می شود تا گل رز به طور موثرتری در آب بماند، زیرا پس از مدتی نوک های ساقه کمی قارچ و آسیب دیده می شوند. پس هر چند روز یکبار ساقه ها زیر آب با زاویه 45 درجه برش بزنید.
  • پس از خروج گل از گلدان بهتر است گلدان را برای استفاده های بعدی با آب گرم و صابون بشویید و داخل آن را با یک برس بطری تمیز کنید. و از پاکیزگی کامل گلدان اطمینان حاصل کنید زیرا تمیز نشستن گلدان باعث وجود باکتری در گلدان می شود و گل را زود خراب می کند.
  • معمولا گل های رز پس از بریده شدن مقدار زیادی آب می گیرد. پس بهتر است پس از خرید گل رز و آوردن آن به خانه 3/4 گلدان را با آب تازه و خنک از شیر پر کنید، سپس گل ها را در گلدان مرتب کنید تا ساقه ها در یک اینچ از ته گلدان قرار بگیرند.
  • توجه داشته باشید که مقداری غذای گل را به آب گل رز اضافه کنید. معمولا غذای گل دارای مواد مغذی می باشد که گل رز برای مدت طولانی تر تازه تر نگه می دارد.
  • 4/1قاشق چایخوری مایع سفید کننده را در هر کوارتس آب برای افزایش شادابی گل رز اضافه کنید. این کار موجب کاهش سطح باکتری های آب می شود و افزایش طول عمر گل رز را به همراه دارد.
  • همچنین بسیاری از افراد معتقدند، افزودن یک قرص آسپرین به آب نیز به کنترل سطح باکتری ها کمک می کند.
  • گل رز را در مکانی خنک نگه داری کنید. اگر آنها را در یک مکان خنک در خانه نگه دارید، گل های رز تازه خواهد ماند. از قرار دادن آنها در نزدیکی پنجره های آفتابی و یا در اتاق هایی که گرم هستند خودداری کنید. حتی می توانید گل رز خود را یک شبه در یخچال نگه دارید تا در هنگام خواب خنک شود و سپس در طول روز آنها را روی میز قرار دهید.
نگهداری گل رز در آب

جمع بندی:

همه ی ما دوست دار ورود گل ها علی الخصوص گل های رز با نشاط و با طراوت در فضای زندگیمان هستیم. معمولا برای آنکه عمر گل های شاخه بریده خود را طولانی تر کنید روش های زیادی وجود دارد که امتحان کردن این روش ها هزینه ی کمی دارد. می توانید با انتخاب یکی از این روش ها عمر گل های رزتان را بیشتر کنید و از وجود این گل زیبا در منزلتان لذت ببرید

سوالات متداول:      

  • غذای گل رز را از کجاها می توان تهیه کرد؟

در رابطه با خرید غذای گل رز این را باید گفت که این محصول را می توان به آسانی از تمامی گلفروشی ها و فروشگاه های آنلاین خرید گل تهیه کرد.

  • برای افزایش شادابی گل های رز پژمرده چه کار میشود کرد؟

اضافه کردن مقداری مایع سفید کننده به آب گلدان گل رز به افزایش شادابی گل های رز کمک زیادی می کند.