اکثرما پس از دریافت گل هدیه به دنبال راه حلی برای افزایش طول عمر دسته گل و روش های نگهداری از دسته گل طبیعی هدیه هستیم . همانطور که می دانید نگهداری صحیح و اصولی از دسته گل طبیعی می‌تواند موجب افزایش طول عمر گل شود. در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا نکاتی در رابطه با نگهداری از دسته گل طبیعی و فوت و فن هایی برای تازه ماندن گل های طبیعی در مدت زمان طولانی تر را برای شما بیان کنیم.

مواردی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم:

  • چه فاکتورهایی بر طول عمر گل ها موثر هستند؟
  • برای ماندگاری گل طبیعی چه کنیم؟
  • چگونه گل را تازه نگه داریم؟

چگونه دسته گل ها را آبیاری کنیم؟

نگهداری دسته گل طبیعی

فاکتورهای موثر بر طول عمر دسته گل های طبیعی 

۱نحوه آبیاری گل :

  • آبیاری باکس یا سبد گل

یکی از دغدغه های اصلی پس از دریافت باکس گل، نحوه آبیاری صحیح آن است. همانطور که می دانید در باکس های گل از اسفنج های آبگیر استفاده می شود که این اسفنج ها معمولا آب مورد نیاز گل برای یک الی دو روز را  تامین می‌کند.

اما برای نگهداری بهتر و طولانی تر سبدهای گل و باکس های گل، باید پس از خشک شدن اسفنج، آن را با مقدار کمی آب مجددا مرطوب کنید

حال شاید برایتان این سوال پیش بیاید که برای تشخیص خشک شدن اسفنج چه کار باید انجام دهیم؟ در جواب باید گفت شما می توانید به آسانی با انگشت سطح روی اسفنج را لمس کرده و در صورتی که رطوبت کمی باقی مانده بود آن را با این روش ها آبیاری کنید:

  • شما می توانید به کمک یک سرنگ بدون سوزن این کار را به آسانی انجام دهید.
  • در غیر این صورت شما می توانید به کمک جریان باریک آب، با احتیاط گل‌ها را آبیاری کنید تا باکس یا سبد گل شما آسیبی نبیند.
آبیاری باکس گل
  • آبیاری دسته گل:

آبیاری دسته های گل بسیار آسان است و معمولا همه ی افراد پس از دریافت دسته گل سریعا آن را در یک گلدان آب قرار می دهند.

آبیای دسته گل

۲استفاده از روش های تکمیلی افزایش طول عمر گل ها

  • اضافه کردن دو قاشق آبلیمو به آب

یکی از روش های افزایش طول عمر گل ها تنظیم PH آب می باشد. همانطور که می دانید آبلیمو دارای خاصیت اسیدی می باشد و این موضوع موجب تنظیم PH آب می شود. همچنین استفاده از آب لیمو موجب افزایش سرعت عبور آب از ساقه‌ی گل‌ها می شود.

  • اضافه کردن یک قاشق شکر یا یک حبه قند به آب

یکی از روش های قدیمی و رایج برای افزایش شادابی و طراوت گلبرگ ها، افزودن یک حبه قند به آب است. این کار موجب باز شدن غنچه‌ی گل ها و شکوفا شدن آن‌ها خواهد شد.

تازه نگهداشتن گل
  • اضافه کردن دو الی سه قطره سفید کننده یا سرکه ی سفید به آب

اضافه کردن سرکه ی سفید و یا مایع سفید کننده به آب گلدان موجب کاهش باکتری‌های احتمالی موجود در آب گلدان می شود و همچنین موجب افزایش ماندگاری گل ها به علت تنظیم قلیایی آب گلدان می شود.

تازه ماندن گل

نکات مهم نگهداری از دسته گل طبیعی:

1_دمای نگهداری از دسته گل طبیعی :

یکی از مهم ترین اقدامات برای نگهداری از دسته گل های طبیعی، ایجاد دمای مطلوب نگهداری از دسته گل است. معمولا برای افزایش طول عمر گل‌های شاخه بریده بهتر است آن های در محیط های خنک نگهداری کرد.

بسیاری از افراد برای ماندگاری بیشتر گل ها در فصول گرم آن ها را در یخچال نگهداری می کنند. اما توجه داشته باشید سرد کردن بیش از حد محیط یخچال برای گیاه مضر است پس پیشنهاد می کنیم گل ها را تنها ساعتی درون یخچال ها قرار بدهید.

نگهداری دسته گل طبیعی

2_گل ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید

بسیاری از ما گمان می کنیم گل ها دوست دار نور آفتاب می باشند و معمولا آن را نزدیک پنجره قرار می دهیم ، اما باید گفت نور مستقیم خورشید موجب افزایش سرعت پژمرده شدن گل‌های شاخه بریده می شوند.

نگهداری از دسته گل

3_گلدان های نگهداری از گل باید کاملا تمیز باشند

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با نگهداری دسته گل طبیعی در منزل، شستن گلدان ها پیش از قراردادن گل در آن است. شاید برسید پاکیزگی گلدان چه اهمیتی دارد؟ در جواب باید گفت باکتری ها و قارچ‌های دسته گل های قبلی به فرآیند پوسیدگی گل سرعت می‌بخشند و همین موضوع باعث ازبین رفتن زود هنگام گل ها می شود.

نحو نگهداری از دسته گل

4_میوه‌ها را در کنار گل قرار ندهید

به تازگی دیزاین سبدهای گل با میوه های فصل بسیار شایع شده است و در نهایت باکسی جذاب را پدید می آورد. اما در این رابطه باید گفت میوه ها موجب کاهش طول عمر گل شما می شود و گل را سریعا پژمرده می کند.

دلیل این موضوع تولید  گازی به نام اتیلن در میوه ها می باشد که این ماده به پژمردگی و پوسیدگی گل‌های شاخه بریده کمک می کند.

طرز نگهداری گل تازه

5_ از روشن کردن دستگاه‌های تهویه هوا بپرهیزید

همه ما می دانیم که گل‌ها محیط های مرطوب را به شدت دوست دارند و هرچه محیط شما مرطوب تر باشد، گل‌ها عمر بیشتری خواهند داشت. پس استفاده از دستگاه‌های تهویه و تصفیه هوا که موجب کاهش رطوبت هوا می شود امری بسیار مضر برای نگهداری دسته گل طبیعی به حساب می آید.

طریقه نگهداری از گل

6_آب گلدان را مرتب تعویض نمایید

آب گلدان ها اغلب محلی برای رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها در گلدان ها می باشد  و این موضوعات به فرآیند پوسیدگی ساقه‌ی گل و سپس گل سرعت می‌بخشد. پس پیشنهاد می کنیم مرتبا آب گلدان را عوض کنید و سعی کنید از آب بدون کلر برای گل ها استفاده کنید

تازه نگهداشتن گل

مقاله پیشنهادی ما به شما : بهترین مدل های دسته گل عروس

7_شاخه ی گل ها را با قیچی تیز ببرید

یکی از اقدامات برای افزایش طول عمر گل ها، بریدن شاخه ی گل ها به صورت اریب است. برای  این کار باید از قیچی یا چاقوی تیز که دندانه‌دار نباشد استفاده نمایید.چاقو یا قیچی تیز موجب می‌شود که بتوانید ساقه‌ها را بدون له شدن، به صورت اریب برش بزنید.

طرز نگهداری از گل

8_گل‌های پژمرده را از گلدان جدا کنید.

یکی از اقداماتی که باید بلافاصله پس از خشک شدن یک گل در باکس و یا دسته ی گل انجام دهید، جداسازی گل پژمرده از سایر گل ها است. این موضوع رابطه ی مستقیم با طول عمر سایر گل ها دارد پس پیشنهاد می کنیم حتما به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید

جدا کردن گل های پژمرده

9_حتی الامکان از خرید گل از دستفروش ها بپرهیزید

معمولا دسته گل‌هایی که در خیابان ها دستفروش ها می فروشند،  مدت زمان زیادی را در زیر آفتاب سپری می کنند و اغلب تازه نیستند. پس پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال گل با طول عمر بالا هستید، از خرید چنین گل هایی بپرهیزید.

نگهداری دسته گل طبیعی

جمع بندی:

طرز نگهداری گل تازه دارای قواعد خاصی می باشد. همه ما به دنبال افزایش طول عمر گیاهان و نگهداری اصولی از گل ها هستیم. برای همین امر در اینجا ما قصد داشتیم به معرفی بهترین و اصولی ترین نکات نگهداری از گل ها بپردازیم.

سوالات متداول:

  • مناسب ترین شرایط آب برای آبدهی گل چیست؟

ایده آل ترین شرایط برای آبیاری گل استفاده از آب ولرم لوله کشی با PH خنثی می باشد.همچنین باید از آب بدون کلر برای نگهداری از گل ها استفاده کنید که برای این کار باید آب را چند دقیقه در گلدان بریزید و سپس گل را در آن قرار دهید.

  • شرایط آبیاری مناسب دسته گل طبیعی چیست؟

برای آبیاری دسته گل ها، آن ها را در اولین فرصت درون گلدان آب قرار دهید. سعی کنید آب گل را هر چند روز یک بار عوض کنید و برای عبور بهتر آب از طریق آوندها هر روز به میزان کمی ساقه‌ گل ‌ها را به صورت اریب، کوتاه کنید.