معرفی رز ایرانی

اگر داخل اینترنت سرچ کنید، متوجه می شوید که دو گیاه به عنوان رز ایرانی شناخته می شوند. به یکی از آن ها ورک هم گفته می شود. این رز ها بومی مناطق کویری و استپ های موجود در ایران و افغانستان هستند. مرکز گل ورک قهوه ای مایل به قرمز است و گلبرگ های آن زرد می باشند. اما ما در این مقاله قصد داریم همون رزی رو بهتون معرفی کنیم که به عنوان گل شاخه بریده معروف است. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

ماندگاری رز ایرانی

با مجله گلپینو همراه باشید تا شما را با یکی از پرطرفدار ترین گونه های رز آشنا نماییم و به سوالات زیر پاسخ دهیم.

* تفاوت رز هلندی و ایرانی چیست؟

* رز ایرانی چه گلی است؟

رز ایرانی چه گلی است؟

گل رز از گیاهان بومی شیراز است و یکی از ویژگی های شیراز، رز های زیبای آن می باشد. این رز عطر بسیار خوبی دارد و به همین خاطر اگر داخل حیاط و یا گلدان قرار بگیرد، می تواند.فضای بسیار دلنشین و خوشبویی ایجاد کند. این گل گونه ای محبوب در بین رز ها است. از ویژگی های ظاهری این رز می توان به ساقه های بلند و برگ های تیره ی آن اشاره کرد. شاید جالب باشد که بدانید گل محمدی، یکی از گونه های رز ایرانی است. از این گل برای تهیه گلاب استفاده می شود.و عرق آن آرامش بخش است و برای قلب مفید است.

معرفی رز ایرانی

معنی رنگ های مختلف رز

همیشه گل رز، گلی برای ابراز عشق و علاقه بوده است.به خصوص رز قرمز آن. رز زرد نماد انرژی و خونگرمی است.و رنگ سفید آن نماد و نشانه پاکی و خلوص می باشد. البته با هدیه دادن دسته گلی که همه ی رنگ های رز را در خودش داشته باشد.می توان تمام این احساسات را بیان کرد و انرژی زیادی به فرد مقابل داد.

رز ایرانی چیست

کاشت و نگهداری از رز ایرانی

این گونه از رز علاوه بر این که به صورت شاخه بریده کاربرد.دارد، برای کاشتن در باغچه هم گل بسیار مناسبی است. در صورت کاشتن این گل، می توانید مدت زمان بیشتری از زیبایی آن لذت ببرید.

نور مورد نیاز

برای گلدهی رز، باید روزانه حداقل ۶ ساعت از نور آفتاب استفاده کند. در این صورت گلدهی گیاه افزایش پیدا می کند.و گل سالم تری خواهید داشت. البته آفتاب و گرمای خیلی زیاد هم باعث از بین رفتن گل خواهد شد. پس این گل احتیاج دارد در ساعاتی از روز هم در سایه قرار داشته باشد.

آب مورد نیاز

اکثر گیاهان به دلیل آبیاری بیش از اندازه از بین می روند.پس حواستان باشد که به رز ایرانی بیش از اندازه آب ندهید. هفته ای یک بار آبیاری برای این گیاه کافی است.و بهتر است که اول صبح آبیاری را انجام دهید.

تفاوت رز ایرانی و هلندی

خاک مناسب

اولین و مهم ترین نکته زهکشی خاک است. گیاه را داخل خاک گلدان و کمپوست قرار دهید.به طوری که ۳/۲ خاک گلدان و ۳/۱ از گلدان با کمپوست پر شده باشد. البته کود هایی هم مخصوص گل رز وجود دارند، مثل کود گرانول.

سمی بودن

اگر داخل منزل کودک خردسال دارید و یا از سگ یا گربه نگهداری می کنید، خاطرتان آسوده باشد.چرا که این گونه از رز اصلا سمی نبوده و خطری ندارد.

قیمت گل رز قرمز ایرانی

تفاوت رز ایرانی و هلندی

رز هلندی به گونه ای از رزهایی گفته می شود.که بر روی آن ها اصلاح نژاد صورت گرفته که باعث شده.تفاوت هایی با سایر رز ها داشته باشد. رز های هلندی هم در ایران تولید می شوند.و تنها قلمه اولیه آن ها از خارج از کشور وارد می شود. اگر اهل خریدن گل باشید، حتما متوجه تفاوت های بین این دو گونه از رز شده اید. در ادامه قصد داریم.تا به طور کامل تفاوت این دو نوع گل را مورد بررسی قرار دهیم.

1- ماندگاری

همان طور که به آن اشاره کردیم، رز های هلندی مورد اصلاح ژنتیکی قرار می گیرند.که همین امر باعث شده تا ماندگاری آن ها نسبت به سایر رز ها باشد. اگر رز های هلندی شاخه بریده را در دمای اتاق نگه دارید.بین 4 تا 5 روز ماندگاری دارند. اما این رز بین 2 تا 3 روز پژمرده می شوند.

2- اندازه گل رز

گل رز هلندی به وضوح بزرگ تر از رز ایرانی است. اندازه رز های هلندی با توجه به گونه و نژاد آن ها و نوبت گلدهی متفاوت است.اما معمولا حدود 4 تا 5 سانتی متر و گاهی کمی بیشتر قطر دارند. این در حالی است که اندازه ی رز های ایرانی می تواند نصف این باشد.

3- جنس گلبرگ ها

رز های ایرانی گلبرگ های نازک تری نسبت به گونه ی هلندی رز دارند.و همین امر یکی از دلایل مقاومت کمتر آن ها است. اما جنس گلبرگ ها در تمام رز های هلندی هم یکسان نیست.و با هم اندکی متفاوت هستند. به دلیل پهن بودن و بافت رز هلندی، به آنها رز های مخملی هم گفته می شود.

رز ایرانی

4- رنگ گل ها

تنوع رنگی در رز های هلندی بیشتر است و شما می توانید.آن ها را در رنگ های قرمز، زرد، شیری، صورتی، یاسی، نارنجی، سبز و حتی مشکی و سایر رنگ های دیگر پیدا کنید. اما رنگ رز های ایرانی محدود تر است.و شما بیشتر می توانید رنگ قرمز آن را ببینید. چرا که تقاضای بیشتری هم دارد.

5- قیمت گل

این دو نوع گل رز علاوه بر ویژگی های ظاهری در قیمت هم با یک دیگر متفاوت هستند. معمولا قیمت رز هلندی 3 تا 4 برابر بیشتر است. قیمت خرید گل با توجه به فصل و زمان متغیر است.اما قیمت یک دسته رز هلندی ۱۰ تایی حدود 200 هزار تومان هست.

6- تیغ و خار

رز های ایرانی ساقه های پر خار تری دارند.و به همین دلیل گل آرایی این گل بسیار سخت تر و دشوار تر از رز هلندی است.

رز ایرانی چیست

7- قیمت

در کشور ایران وارد کردن رز هلندی هزینه هایی.مانند وارد کردن، قلمه زدن و مکانیزه کردن گلخانه ها وجود دارد. به همین دلیل قیمت گل رز قرمز ایرانی کمتر از قیمت رز هلندی است. رز های ایرانی در گلخانه های داخلی و با هزینه و رسیدگی کمتری تولید می شوند.و به همین دلیل قیمت تمام شده آن کمتر است.

جمع بندی

رز های ایرانی گل هایی هستند که برای محیط بیرون و باغچه و گلدان ها بسیار مناسب اند. این گل ها از نظر اندازه کوچک تر از رز های هلندی هستند.و دوام کمتری هم دارند. رز های هلندی برای باکس گل و دسته گل مناسب تر هستند.اما رز های ایرانی بیشتر برای تزیین ماشین عروس استفاده می شوند.

سوالات متداول

* رز ایرانی چیست؟

این گل زیبا یکی از محبوب گل در بین انواع گونه رز ها است. از ویژگی های ظاهری رز ایرانی می توان به ساقه های بلند و برگ های تیره آن اشاره کرد.

* تفاوت رز هلندی و ایرانی چیست؟

سر گل های رز هلندی معمولا 4 تا 5 برابر بزرگ تر از رز های ایرانی است. قیمت رز های هلندی هم به دلیل اینکه از خارج از کشور وارد می شوند.بیشتر  است. جنس برگ های گونه ایرانی رز نازک تر و لطیف تر از رز هلندی است.و به همین دلیل ماندگاری آن ها از رز هلندی کمتر می باشد.