در اصل این سوال که چگونه گیاه را ابلق کنیم درست نیست زیرا ما نمی توانیم گیاهی را ابلق کنیم . فقط میتوانیم به واسطه شرایط محیطی میزان آن را در گیاه کاهش یا افزایش دهیم.

 

تعریف گیاه ابلق :

توضیح عامیانه تری که برای گیاه ابلق می توان بیان کرد. به این صورت است که برگ، گل یا ساقه گیاه ما از دو یا سه رنگ تشکیل شده باشد.

ابلق بودن به صورت های مختلف اتفاق می‌افتد. مثلاً حاشیه برگ، نصف برگ یا حتی به صورت لکه های نامنظم به رنگ های متفاوتی مثل سفید قرمز و….

گونه های زیادی از گیاهان هستند که رقم ابلق را دارند . و قطعاً به دلیل خاص بودن آنها طرفداران زیادی را نیز به همراه دارند به همین دلیل نسبت به سایر رقم های گیاه قیمت بالاتری نیز خواهند داشت.

انواع مدل های ابلق:

برخی از گیاهان به صورت ژنتیکی دربافت خود بیش از یک نوع ساختمان ژنتیکی دارند، که به اصطلاح علمی به ابلق بودن، کالیمرا میگویند.

در برخی موارد نیز به دلیل کمبود کلروفیل در یک قسمت گیاه مثل برگ گل یا ساقه باعث سفید یا زرد شدن آن بخش می شود.

بعضی از چندرنگی‌های ناشی از جلوه‌های بصری ناشی از انعکاس نور از سطح برگ هستند. این مسئله زمانی می‌تواند اتفاق بیافتد که لایه‌ای از هوا درست زیر اپیدرم قرار گرفته و موجب انعکاس نقره‌ای و یا سفید می‌گردد. که به آن چندرنگی حبابی گفته میشود.

و اما نوع دیگری از چندرنگی انعکاسی ناشی از کرک هایی است که روی قسمت هایی از برگ وجود دارد. که کرک ها ممکن است رنگ متفاوتی از برگ داشته باشند.

 

 

شرایط نگهداری از گیاهان ابلق:

برای اینکه گیاه ابلق  خاصیت ابلق بودن خود را حفظ کنند میزان نور دریافتی برایشان بسیار مهم است. و باید تقریباً میزان بالایی باشد. کمبود نور سبب می‌شود که گیاه ابلق کم کم به رنگ اولیه خود که در اکثر گیاهان سبز است، باز گردد.

این حالت بیشتر در پتوس ها و سانسوریا اتفاق می افتد به دلیل اینکه عام مردم این دو گیاه را به عنوان گیاهان مقاوم به نور کم می شناسند. و در صورتی که ابلق باشند و نور کمی را نیز دریافت کنند جوانه هایی که تازه روییده اند خاصیت ابلق بودن خود را از دست می‌دهند . حتی ممکن است برگ های قدیمی نیز کم کم به رنگ اصلی خود یعنی سبز یک دست باز گردند.

 

تکثیر گیاه ابلق:

تکثیر گیاه ابلق کمی سخت است.

اما برای تکثیر میتوانید از روش هایی مثل  جدا کردن پاجوش از گیاه مادری، ریشه دار کردن گیاه به وسیله برگ  و ساقه ها در آب یا خاک استفاده کنید.

قلمه ریشه، ممکن است ابلق بودن گیاه را حفظ نکند. زیرا از آن ریشه قرار است ساقه و برگی جدید با خصوصیاتی جدید بروید.

یک باور نادرست که درباره سانسوریای  ابلق  وجود دارد، بدین گونه است که برای تکثیر از طریق برگ زمانی که سانسوریای ابلق باشد اگر برگ را فقط به صورت دالبر دالبر برش دهید و در آب یا خاک قرار دهید، گیاه به صورت ابلق تکثیر خواهد کرد در غیر این صورت یعنی اگر به صورت صاف برگ را برش دهید سانسوریا  به صورت ابلق تکثیر نخواهد یافت.