نحوه مراقبت از گیاه کاکتوس

همه ما می دانیم کاکتوس ها یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی می باشند. اما این را باید گفت مهم ترین نکته پس از خرید گیاه کاکتوس پرورش و نگهداری کاکتوس در منزل بوده.که دارای قواعد خاص و آسانی می باشد. در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا شما را با نحوه نگهداری گیاه کاکتوس آشنا کنیم.

نگهداری کاکتوس در منزل

با مجله گلپینو همراه باشید تا شما را با نکات نگهداری کاکتوس آشنا نماییم و به سوالات زیر پاسخ دهیم.

* نحوه آبیاری کاکتوس چگونه است؟

* دوره کمون و مقاومت کاکتوس در شرایط دما و هوایی متفاوت به چه عواملی بستگی دارد؟

* کود دهی به کاکتوس چه شرایطی دارد؟

* نور مناسب کاکتوس چه نوری است؟

* تعویض گلدان و تکثیر کاکتوس چگونه است؟

نحوه آبیاری کاکتوس

یکی از مهم ترین فاکتور ها در پرورش کاکتوس در منزل، آبیاری آن می باشد. کاکتوس ها به طور معمول دارای فصل رشد و کمون می باشند. معمولا فصل رشد این گیاه آپارتمانی از بهار تا پاییز است. برای آبیاری کاکتوس در طول فصل رشد، پیشنهاد می کنیم.آن ها را حداقل یک بار در هفته آب دهید. همچنین هنگامی که کاکتوس ها بزرگ تر می شوند نیاز به آب دهی بیشتری دارند. برای آبیاری کاکتوس باید گلدان را از آب سیراب کنید، به گونه ای.که آب از سوراخ های زهکشی گلدان پایین بیرون آید.

پرورش کاکتوس

دوره کمون و مقاومت کاکتوس در شرایط دما و هوایی متفاوت

همان طور که به آن اشاره شد یکی از فاکتور های موثر در پرورش کاکتوس در خانه، دوره کمون این گیاه است. معمولا کاکتوس ها در دوره ی کمون در طول ماه های زمستان، از آب و دمای کمتری بهره می برند. همچنین دمای مناسب در روش نگهداری انواع کاکتوس در این دوره.بین 45 تا 55 درجه فارنهایت ( 7 و 13 درجه سانتی گراد ) توصیه می شود.

تکثیر انواع کاکتوس

کود دهی به کاکتوس

یکی از فاکتور های موثر بر طول عمر و سلامت گیاه کاکتوس، کود دهی این گیاه می باشد. معمولا در طول فصل رشد کاکتوس، اضافه کردن کود مناسب می تواند موجب سلامت آن گردد. یکی از کود های مناسب برای گیاه کاکتوس، کود 10-10-10 می باشد. این کود دارای میزان متعادلی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشد. توصیه می کنیم برای کود دهی گیاه کاکتوس، یک چهارم کود بسته بندی شده.را رقیق کنید و آن را به خاک گیاه اضافه نمایید.

نور مناسب کاکتوس

یکی دیگر از فاکتور های موثر بر رشد گیاه کاکتوس، نور مناسب در فضای نگهداری این گیاه است. هر کاکتوس با توجه به نژادی که دارد، دارای میزان نور مطلوبی می باشد. به طور کلی کاکتوس ها نور غیر مستقیم خورشید را ترجیح می دهند. توجه داشته باشید اگر کاکتوس ها نور بیش از حدی از محیط دریافت کنند، ممکن است. سفید شوند یا هاله های نارنجی و زرد در برگ های آن ایجاد شود. علاوه بر این، نور مستقیم خورشید می تواند گیاه را بسوزاند و آن را از بین ببرد. از طرفی دیگر، در صورتی که این گیاه نور کمی دریافت کند ممکن است.شروع به ارتجاع کند و رشد آن به طور کامل متوقف گردد.

گلدان مناسب برای نگهداری از کاکتوس

یکی از مهم ترین نکته ها در نگهداری کاکتوس در منزل، انتخاب گلدان مناسب برای این گیاهان است. معمولا کاکتوس ها در گلدان های پلاستیکی یا گلدان سفالی رشد خوبی خواهند داشت. مناسب ترین گلدان برای کاکتوس، گلدان هایی گلی با عمق کم هستند.زیرا اصولا کاکتوس ها به عمق زیادی برای رشد احتیاج ندارند.اما سعی کنید گلدانی با قطری کمی بیشتر از قطر کاکتوس را برای آن انتخاب کنید. گلدان های بزرگ برای کاکتوس های کوچک مناسب نیستند.و سبب از بین رفتن گیاه می شوند.

پرورش کاکتوس در خانه

آفات کاکتوس

یکی از معضلات نگهداری و پرورش کاکتوس ها در منزل، حمله ی آفات به این گیاه می باشد. به طور کلی آفاتی که به گیاه کاکتوس حمله ور می شوند، شامل موارد زیر می باشد:.

شپشک ها

این نوع آفات یکی از شایع ترین نوع آفات در پرورش کاکتوس در آپارتمان هستند. شپشک ها، حشرات کوچک حدود 1 اینچ ( 3 میلی متر) هستند که خود را در محفظه ای بیضی مانند و پنبه ای پوشش می دهند. معمولا این توده ها با شپشک ها رشد می کنند.و پس از مدتی گیاه را نابود می کنند.

کنه های عنکبوتی

دومین آفت شایع مهاجم به کاکتوس ها، کنه های عنکبوتی کوچک هستند.که دیدن آن ها با چشم غیر مسلح دشوار است. در این نوع آفت معمولا تار های عنکبوت نزدیک به سطح گیاه چرخش می کنند. گیاهان آلوده معمولا با لکه های زرد رنگ که بعد ها.به رنگ قهوه ای تبدیل می شوند، شناخته می شود.

نگهداری و تکثیر کاکتوس

بهترین زمان برای تکثیر کاکتوس، فصل بهار است. اما میتوان این گیاه مقاوم را در فصل های دیگر نیز تکثیر کرد. برای تکثیر انواع کاکتوس می توان از روش قلمه زنی استفاده نمود که پیشنهاد می شود.بیشتر از کاکتوس های جزء جزء شده استفاده کنید. همچنین برای انجام این کار توصیه می کنیم از گرفتن قلمه از پایه گیاه خودداری کنید.و از جوانه هایی که سطح تماس کمتری با گیاه دارند، استفاده کنید.زیرا رطوبت پایه گیاه بیشتر است و اگر از آن قلمه بگیریم.خطر گندیدگی گیاه را پس از مدت کوتاهی شاهد خواهیم بود. در صورتی که گیاه شروع به فاسد شدن کرد قسمت گندیده را جدا کنید.و گیاه مادر را یک هفته از خاک در آورده و در گلدان بکارید. برای برش گیاه، توصیه می کنیم از چاقویی تیز استفاده کنید.و هرگز از چاقوهای اره ای استفاده نکنید.

مراقبت از کاکتوس

تعویض گلدان در کاکتوس

برای تعویض گلدان کاکتوس، توصیه می کنیم گلدان قبلی را بشکنید.زیرا اگر کاکتوس را با بیلچه خارج کنید.موجب زخمی شدن ریشه و در نهایت آسیب به این گیاه خواهیم بود. پس از خارج کردن گیاه حال نوبت آماده سازی گلدان جدید است. برای آماده سازی ابتدا در ته گلدان مقداری خاک کاکتوس تازه ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید.و اطراف آن را با خاک پر کنید. توصیه می کنیم تا یک هفته پس از تعویض گلدان، کاکتوس را در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید.و به اندازه آبیاری کنید تا به محیط جدید عادت کند. توجه به این نکته ضروریست که جابجایی گلدان گیاه نباید بیش از اندازه انجام شود.تا به ریشه های کاکتوس آسیب وارد نشود. بهترین فصل برای تعویض گلدان کاکتوس، فصل بهار است.زیرا در این فصل گیاه در حال رشد بوده و انرژی زیادی دارد.

کوددهی کاکتوس

جمع بندی

کاکتوس ها گیاهانی هستند که می توان آن ها را به دلیل نحوه نگهداری آسان و مقاومت بالایی که دارند، در اکثر منازل و آپارتمان ها یافت. نگهداری کاکتوس در منزل برای رشد دارای شرایطی خاص می باشد.که در صورت رعایت نکردن این شرایط پس از مدتی نگهداری از این گیاه، شاهد خشک شدن.و آسیب رسیدن به آن خواهیم بود.

سوالات متداول

* مقاوم ترین نژاد گیاه کاکتوس کدام است؟

کاکتوس های بیابانی مانند گیاه کاکتوس اپونتیا و کاکتوس مامیلاریاهانیانا دو نوع از بهترین نوع کاکتوس برای خانه می باشند.

* چه عواملی موجب آسیب به کاکتوس ها می شود؟

آبیاری بیش از حد گیاه، آفات، نور نامناسب سه عامل اصلی خراب شدن گیاه کاکتوس می باشد.