زیباترین گل بهاری

زنبق یکی از گل های جذاب زمستان تا بهاره است که دارای تنوع زیادی از نظر ظاهر و نژاد می باشد. این گل به طور معمول در رنگ بنفش در اکثر گل فروشی ها موجود می باشد.اما دارای رنگ های سفید، صورتی کم رنگ، آبی، بنفش، ارغوانی کم رنگ، قرمز، نارنجی و زرد  نیز می باشد. هر گل زنبق به به طور معمول شامل ۳ پرچم و ۳ برچه ی پیوسته با تخمدان سه خانه می باشد.  در این مطلب قصد داریم تا به معرفی کامل و نماد گل زنبق بپردازیم.و نژاد های مختلف این گل جذاب را به طور جداگانه بررسی نماییم.

گل زنبق

با مجله گلپینو همراه باشید تا شما را با یکی از زیبا ترین گل های بهاری آشنا نماییم و به سوالات زیر پاسخ دهیم.

* گل زنبق نماد چیست؟

* شروع دوره گل دهی زنبق چه فصلی است و این گل در چه نواحی یافت می شود ؟

* انواع زنبق و فصل گل دهی هر کدام از آن ها چه زمانی است؟

* دمای مورد نیاز زنبق چه دمایی است؟

* روش تکثیر زنبق چگونه است؟

گل زنبق نماد چیست؟

علامت نماد گل زنبق  و معنی گل زنبق به معنی خلوص قلبی است. رنگ سفید این گل نیز یکی از پر طرفدارترین انواع رنگ گل زنبق بوده.و نمادی از پاکدامنی و بی گناهی می باشد. این را باید اضافه کرد که نماد گل زنبق در فرانسه نماد زندگی خانوادگی، سلطنتی، ارتشی، سیاسی، مذهبی.نیز در برخی ملل به حساب می آید.

انواع رنگ گل زنبق

شروع دوره گل دهی زنبق و نواحی پرورش آن

شروع دوره گل دهی این گل در اوایل خرداد آغاز می شود.که این موضوع رابطه ی مستقیم با نژاد های گوناگون زنبق دارد. این گل زیبا از نظر محل رویش نیز در کشور های مختلفی یافت می شود.که خوشبختانه در کشور ما نیز گونه های مختلفی از آن یافت می شود.که در نواحی شمال ایران، گرگان، قزوین، کرمان و لرستان می باشد.

علامت نماد گل زنبق

انواع زنبق و فصل گل دهی هر کدام از آن ها

1- گل زنبق ریش دار Bearded

یکی از انواع پیاز دار این گل، زنبق ریش دار است. روی گلبرگ های این گونه از زنبق برآمدگی هایی وجود دارد.که این برآمدگی ها از کرک هایی بلند تشکیل شده اند. زنبق ریش دار یکی از انواع زنبق است.که می تواند مقاومت بالایی در برابر خشکی و سرما از خود نشان دهد.

معنی گل زنبق

2- زنبق بدون ریش Beardless

یکی دیگر از گونه های این گل، زنبق بدون ریش است.که برعکس گونه قبلی بدون کرک های ریش مانند در وسط گل می باشند. برگ های این نوع گل شمشیری هستند اما دارای جنسی نازک و علفی مانند هستند.

نماد گل زنبق

3- گل زنبق تاج دار Crested

یکی از انواع بومی این گل، زنبق تاج دار می باشد.که این گل را می توان به وفور در گل فروشی ها پیدا کرد. نماد گل زنبق در ایران باستان به واسطه ی این گل که به معنای پاکدامنی است شناخته می شود. این نوع گل بومی اکثرا در اطراف تهران، آذربایجان، اطراف شیراز و قصر شیرین یافت می شود.

نماد گل زنبق در ایران باستان

4- گل زنبق بدون ریش آیریس سیبرین

یکی دیگر از انواع زنبق، گونه  بدون ریش آیریس سیبرین می باشد. این گونه از زنبق دارای برگ های باریک و علف مانند می باشد.و ساقه های آن به طول ۵۰ سانتی متر رشد می کند. این گونه از زنبق معمولا در تمامی نواحی رشد می کند.اما اغلب می توان آن را در حاشیه مرداب ها یا جویبار ها یافت.

نماد گل زنبق در فرانسه

5- زنبق پیازی جونو

یکی از انواع پیاز دار این گل، زنبق پیازی جونو می باشد. پیاز این گونه زنبق ترکیبی از چند برگ فلسی ضخیم است.که در قاعده ی خود معمولا دارای ریشه های ضخیم، ترد و شکننده می باشد.

گل زنبق نماد چیست

6- زنبق شفاف Iris pseudacorus

یکی از خاص ترین گونه های زنبق نوع شفاف آن می باشد. بلندی این گونه ۱۰ سانتی متر می باشد.و برگ های آن نیز دارای ظاهر بسیار خاص و دارای حاشیه و رگ برگ های سفید نقره ای می باشد. فصل گل دهی این گل زیبا بین ماه های اسفند تا اردیبهشت بوده.و در ارتفاعات بالاتر حتی تا ماه خرداد نیز گل می دهند.

7- زنبق کمانی Iris aucheri

یکی دیگر از گونه های زیبای این گل، زنبق کمانی می باشد. بلندی این گونه ۳۵ سانتی متر می باشد.و رنگ گل های آن معمولا به رنگ آبی کمرنگ و دارای آویز های بال دار پهن و به طول حدود ۵ سانتی متر می باشد. فصل گل دهی این گل نیز نیز مانند سایر گونه های آن.بین ماه های اسفند تا فروردین و گاهی اوقات تا ماه اردیبهشت نیز می باشد.

گل زنبق سفید

8- زنبق گل درشت Iris lycotis

یکی دیگر از انواع بومی این گل در کشور ما، زنبق گل درشت با ظاهری متفاوت و جذاب می باشد. بلندی این گل ۲۰ سانتی متر بوده و محل رویش آن در کشور ما در سلسله جبال زاگرس است. این نوع زنبق بومی در ماه های فروردین تا اردیبهشت یافت می شود و گاها در ابتدای ماه خرداد نیز می روید.

گل زنبق خاص

9- زنبق پروانه ای  Iris lineolate

یکی دیگر از انواع این گل، نوع پروانه ای آن می باشد. بلندی این گونه گل ۱۵ سانتی متر بوده و محل رویش این گل.معمولا در دشت های خشک و سنگلاخی و یا دامنه تپه ها در خراسان، گرگان و یا آذربایجان تا اصفهان است. فصل گل دهی این گل نیز مانند سایر گونه های بومی آن بین ماه های فروردین تا اردیبهشت می باشد.

دمای مورد نیاز این گل چه قدر است؟

تا به الان متوجه شدیم که این گل ها می توانند مقاومت بالایی در برابر سرما از خود نشان دهند. برخی از گونه های این گل مانند گونه های ریزوم دار نیاز بیشتری به سرما نسبت.به گونه ی پیاز دار دارند و این را باید گفت که نوع پیاز دار این گل نیاز به دمای سرد قابل توجهی ندارند. برای تنظیم زمان گل دهی آن می توان گلدان های پیاز زنبق.را در طول زمستان در فضای آزاد و سرد قرار داد تا گل ندهند.و نزدیکی عید گلدان را به محل گرم و پر نور منتقل کرد تا گل بدهند.

روش تکثیر

این گل نیز مانند سایر گل های پیازی از شروع فصل سرد و از اواسط پاییز شروع به رشد خواهند کرد. این گل ها معمولا در ابتدای پاییز کاشته می شوند، در طول پاییز و زمستان فعل و انفعالات هورمونی و شیمایی.درونشان انجام می شود، ریشه ها گسترده می شوند و در نزدیکی بهار جوانه ها سبز شده و اواسط بهار به گل می نشینند. تکثیر این نوع گل معمولا به وسیله تولید کننده های خاص که پیاز و ریزوم را در سراسر جهان پخش می کنند انجام می شود. ریزوم های زنبق به وسیله تقسیم ساده تکثیر می شود.البته این کار به وسیله تکثیر آزمایشگاهی هم امکان پذیر است. پیازهای آیریس هلندیکا برای فروش تجاری غیر جنسی تکثیر می شوند. تکثیر آزمایشگاهی پیاز نوع هلندی این گل هم امکان پذیر است.و نمونه های عاری از بیماری را در دسترس پرورش دهندگان قرار می دهند.

جمع بندی

یکی از گل های زیبا و پر طرفدار در باکس های گل بهاری، زنبق می باشد. این گل جذاب دارای گونه های متنوعی می باشد.که هر کدام از این گونه ها در مناطق مختلفی یافت می شوند.و دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. این گل اکثرا در رنگ بنفش به وفور یافت می شود اما اکثر افراد برای خرید گل، رنگ سفید آن را انتخاب می کنند.

سوالات متداول

قیمت گل زنبق چقدر است؟

گونه های موجود در گلفروشی ها معمولا قیمتی 20 تا 30 هزار تومان دارند اما سایر گونه های زنبق دارای قیمت بالایی می باشند.

* گل زنبق را بهتر است از کجا تهیه کنیم؟

بهتر است گل های تازه و شاداب را از گلفروشی های معتبر و فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند فروشگاه اینترنتی گل پینو تهیه کنید.