هرگیاهی در طول عمر خود احتیاج به رسیدگی و تعویض خاک گلدان خواهد داشت. معمولا زمان تعویض خاک گلدان با نشانه هایی همراه است و با دیدن این نشانه ها باید سریعا اقدام به تعویض گلدان و خاک گیاه کنید تا گیاه بتواند مواد غذایی مورد نیاز خود را از خاک جدید تامین کند. در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا شما را با روش تعویض گلدان و خاک گیاه آشنا کنیم.

مواردی که قصد داریم در این مطلب به آن ها بپردازیم:

  • چگونه خاک گلدان را عوض کنیم؟
  • برای تعویض خاک گلدان باید چه اقداماتی انجام داد؟
  • بهترین گلدان برای تعویض گلدان کدام است؟
تعویض خاک گلدان

چگونه خاک گلدان را عوض کنیم؟

  • یکی از نشانه های ظاهری برای تعویض گلدان، ایجاد ماده های سفید رنگ مشابه کپک بر روی سطح خاک است. ایجاد چنین موادی بر روی خاک نشانه ی فقر خاک است.
  • یکی دیگر از نشانه هایی که نشانگر زمان تعویض خاک گلدان است، رشد قدی گیاه بیش از ظرفیت گلدان است. در چنین مواقعی اگر گلدان گیاه تعویض نشود، احتمال از بین رفتن گیاه در اثر شکستن و خم شدن وجود دارد.
  • یکی دیگر از نشانه هایی که نشانگر زمان تعویض گلدان و خاک گیاه است، پیچیدگی بیش از حد ریشه های گیاه می باشد. این موضوع نشانگر عدم جای کافی برای رشد گیاه است. در این صورت باید سریعا به فکر یک گلدان با خاک مناسب بود.
تعویض گلدان و خاک گیاه

برای تعویض خاک گلدان باید چه اقداماتی انجام داد؟

  1. در اولین مرحله باید محیط مناسبی را برای تعویض خاک ایجاد کنید. برای ایجاد محیط تعویض خاک می توانید، تعدادی روزنامه بر روی زمین قرار دهید.

2. خاک ترکیبی متناسب با نیاز گیاه خود را آماده کنید و کف گلدان را با مقداری از خاک آماده شده پر کنید.

3. گیاه مورد نظرتان را با رعایت اصول متناسب با کاشت گل و گیاه، درون خاک قرار دهیدو برروی آن خاک بریزید.

4. پس از ریختن خاک بر روی گیاه حال نوبت به آبیاری گیاه می شود. برای آبیاری گلدان ها آب را به مدت یک ساعت در داخل اتاق بگذارید تا به دمای محیط برسد تا به گیاه شوک دمایی وارد نشود.

5. همچنین آب مصرفی گیاه بهتر است پیش از استفاده به مدت ۲۴ ساعت در هوای آزاد قرار بگیرد تا کلر درون آب از بین برود.

ادامه نکات تعویض گلدان :

6. یکی از روش های تقویت خاک گلدان، استفاده از پوست تخم مرغ است. پوسته تخم مرغ دارای ماده معدنی باارزشی برای گیاه می باشد و می تواند خاک گیاه را بسیار غنی کند.

7. برای تعویض خاک گلدان بهتر است این کار را در فصل بهار انجام دهید. زیرا در این فصل گیاه قادر به ترمیم و بازسازی صدمات و آسیب های ناشی از تعویض خاک می باشد.

8. برای  انتخاب گلدان ها از نظر دهانه، سعی کنید ارتفاع و بخش انتهایی گلدان را بررسی کنید. معمولا قطر دهانه گلدان ها در انواع ۷، ۹، ۱۲، ۲۰، ۲۵ و ۳۰ سانتی متر موجود می باشند.

تعویض گلدان و خاک

ادامه نکات تعیوض گلدان :

9- در رابطه با جنس گلدان باید گفت، جنس گلدان متناسب با محیط نگه داری گیاه، حساسیت گیاه و … انتخاب می شود. معمولا گلدان ها در جنس های متفاوتی از قبیل: پلاستیک، چوب، فایبرگلاس، سفالی لعابی و بدون لعاب موجود می باشند.

10- اگر قصد استفاده از گلدان های قبلی را برای تعویض خاک گلدان دارید، باید گلدان را از رسوبات خاک قبلی پاک کنید و گلدان را با آب و صابون بشویید وسپس آن را به صورت کامل خشک کنید.

11- گلدان های پلاستیکی یکی از پرطرفدار ترین نوع گلدان می باشند که هماهنگی و جلوه بیشتری در محیط منزل و محدوده آپارتمان ها ایجاد می کنند.

12- گلدان های سفالی نیز یکی دیگر از پرطرفدارترین نوع گلدان ها است که امکان مداخله هوا و جریان آب را برای رشد بیشتر گیاه فراهم می کند.

بهترین زمان برای تعویض گلدان

13- دقت داشته باشید، تا دو روز پس از تعویض خاک  به گیاه با فشار کم آب بدهید. این کار موجب گسترش ریشه های گیاه می شود.

14- اگر به هر دلیلی انتهای گلدان بسته شد و خاک به شکل باتلاقی درآمد، آب اضافی را با تکان دادن میله ای در انتهای گلدان خارج سازید. این کار باعث خروج آب اسیر شده در گلدان می شود.

15- پس از تعویض خاک گلدان، آب زیر گلدانی را مرتباً خالی کنید. اگر به هر دلیلی مانند سنگین بودن بیش از اندازه گلدان، نامناسب بودن فصل، نداشتن وقت و بزرگ بودن گیاه امکان جا به جایی گلدان برای تان وجود ندارد، تا حد امکان خاک های قدیمی و فقیر گیاه را از ناحیه سطحی با خاک غنی جایگزین نمایید.

تعویض گلدان

نشانه های فرارسیدن زمان تعویض گلدان:

  • ریشه های گیاه یا گل باید از روی سطح خاک گلدان قابل دیدن باشند و یا در انتهای گلدان نزدیک سوراخ ته گلدان ریشه ها جمع شده باشند و از زیر گلدان قابل دیدن باشند. این موضوع نشان دهندهی این است که فضای کافی برای رشد گیاه وجود ندارد.
  • در چنین زمانی معمولا برگ‌هایی که به تازگی بر روی گیاه می روید در اندازه های کوچک‌تری نسبت به برگ‌های قدیمی‌تر رشد کرده اند. این نیز یکی از نشانه های تنگ شدن جای گیاه است.
  • برگ ها در فواصل زمانی معین و مشخصی زرد، پژمرده و پلاسیده می شوند.

بهترین زمان تعویض گلدان کاج مطبق چه زمانی است؟

توجه کنید که گلدان گیاه کاج مطبق را منظم عوض نکنید و هر چند سال یک بار اقدام به این کار کنید. شما می توانید هر چهار سال یکبار در فصل بهار گلدان کاج مطبق را تعویض کنید . برای این کار نصف گلدان جدید را با خاک و شن و کود گیاهی پر کنید. سپس خاک را با دقت سوراخ کنید . گیاه را در داخل سوراخ بگذارید و جاهای خالی گلدان را با خاک پر کنید. این گلدان بهتر زهکشی مناسبی داشته باشد و سعی کنید خاک جدید، تازه باشد.

تعویض گلدان کاج مطبق

زمان تعویض گلدان بنجامین چگونه است؟

تا هنگامی که گیاه بنجامین جوان است، خاک گیاه را باید هر سال تعویض کرد. زمانی که گلدان بنجامین به حداکثر حجم خود رسید، تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو را باید انجام داد.

زمان تعویض گلدان بنجامین

زمان تعویض گلدان بنفشه آفریقایی چگونه است؟

بنفشه های آفریقایی نیز یکی دیگر از گل هایی است که سالی یک بار نیاز به تعویض خاک دارند. بنفشه های آفریقایی همچنین در گلدان کوچک تر بهتر رشد می کند. سعی کنید از گلدانی استفاده کنید که قطر دهانه آن تقریبا یک سوم قطر بوته باشد.(اندازه مناسب برای کاشت اغلب بوته ها قطر دهانه ۸ یا ۱۰ سانتی متر است.)

تعویض گلدان بنفشه آفریقایی

جمع بندی:

همه ی گیاهان و گل‌های خانگی و آپارتمانی با گذشت زمان رشد خواهند کرد و خاک آن‌ها مانند قبل نمی تواند پاسخگوی نیازهای این گیاهان باشد. در این حالت شما باید با توجه به نکات گفته شده در این مطلب اقدام به تعویض خاک گلدان کنید. تعویض خاک گلدان باید در بهترین زمان برای تعویض گلدان انجام گیرد. برای پرهیز از آسیب زدن به گیاه، باید حتماً از بر اساس یک روند مشخص این کار صورت گیرد و پیشنهاد می کنیم برای این کار از فیلم آموزش تعویض خاک گلدان استفاده کنید.

سوالات متداول:

1. برای تعویض خاک گلدان از چه اندازه گلدانی استفاده کنیم بهتر است؟

برای تعویض خاک گلدان باید اندازه مناسبی برای گلدان انتخابی گیاه در نظر بگیرید. قطر دهانه گلدان باید به اندازه ۲٫۵ تا ۵ سانتی متر بزرگ تر از گیاه باشد.

2– برای انتخاب گلدان بهتر است از چه گلدانی استفاده کنیم؟

متنوع ترین گزینه از بین گلدان ها، گلدان پلاستیکی است اما بهترین نوع گلدان برای تعویض خاک و گلدان، گلدان سفالی بدون لعاب می باشد.