اکثر افراد عاشق بوییدن گل های خوشبو هستند. همه ما این موضوع را می دانیم که بوییدن گلها ، حس آرامش را منتقل می کند. به جزء حس آرامش، خاصیت بوییدن گل ها بسیار زیاد می باشند. بسیاری از افراد از رایحه ی گل ها برای درمان امراض گوناگونی همچون سردرد و… استفاده می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با خاصیت بوی گل های مختلف آشنا کنیم.

  • گل درمانی چیست؟
  • بوییدن گل چه خواصی دارد؟
  • چرا باید از رایحه درمانی بهره ببریم؟

 

خاصیت بوییدن گل

گل درمانی  چیست؟

شاید کلمه ی گل درمانی برای شما کلمه ای عجیب باشد. اما گل درمانی یکی از روش های درمان امراض گوناگون است که در خارج از کشور بسیار مرسوم می باشد. این روش درمانی در بهبود بخشی مشکلات جسمی و روحی تاثیر فوق العاده ای از خود نشان می دهد.

خاصیت بوی گل

خواص بوییدن گل های گوناگون:

1 _ گل مریم:

یکی از خوشبو ترین گل ها، گل مریم است. این گل با عطر بی نظیری که دارد، کاربرد زیادی در صنعت عطرسازی دارد. از خواص عطر گل مریم می توان به پیشگیری از سرماخوردگی و افزایش نشاط در بیماری اشاره کرد.

معمولا در فصول سرد پیشنهاد می کنیم با نگهداری از گل مریم از بیماری های آنفولانزا و سرماخوردگی در امان بمانید.

خواص عطر گل مریم

2 _ گل رز :

یکی از محبوب ترین رایحه ها از بین تمامی گل ها، رایحه ی گل رز می باشد. گل رز دارای رایحه ای نشاط آور بالایی  می باشد.

رایحه رز می تواند استرس و ضربان قلب را کاهش دهد. همچنین طبق تحقیقات، یکی از خاصیت بوییدن گل ضد افسردگی بودن آن است

متخصصین معتقدند استفاده از عطر و یا روغن گل رز یکی از روش های درمانی مناسب برای برخی امراض روحی است. شما می توانید با هدیه دادن گل رز به افراد، شادی و آرامش زیادی را به آنها هدیه کنید و آن ها را به سلامت روحی تشویق کنید.

خواص عطر گل رز

3 _ گل نرگس :

یکی از گل های بسیار مفید برای بوییدن، گل نرگس است. گل نرگس انتخاب بسیار مناسب برای تسکین سردرد است .  یکی دیگر از خاصیت بوییدن گل نرگس، از بین بردن گرفتگی بینی می باشد.

گل نرگس با عطر اعجازانگیزی که دارد، تاثیر زیادی نیز بر سیستم عصبی افراد خواهد گذاشت و اکثر متخصصین گل نرگس را به گل ضد افسردگی می شناسند. یکی دیگر از خواص عطر گل نرگس بهبود جوش و ورم می باشد.

خواص عطر گل نرگس

4 _ گل محمدی

همه ما با حس آرامشی که از پس بوییدن گل سرخ به دست می‌آید، آشنا هستیم. رایحه ی گل سرخ، با تحریک و افزایش آندروفین موجود در مغز، آرامش و تمدد اعصاب را برای افراد ایجاد می کند. به همین علت بسیاری از افراد از گل سرخ، برای درمان اضطراب و افسردگی استفاده می کنند. یکی از مزایای گل سرخ این است که عصاره و اسانس این  گل ، برای تمام سنین، حتی کودکان و خردسالان مناسب است و برای این افراد هیچ گونه عوارضی ایجاد نخواهد کرد. رایحه ی گل سرخ همچینین در تنظیم دوره‌های قاعدگی بانوان، درمان ناتوانی‌های جنسی و سردمزاجی بسیار موثر است

خواص عطر گل محمدی

5 _ یاس

عطر گل یاس رایحه ای، گرم و شیرین است. بوییدن این گل در بهبود بیماری‌های روحی، تنظیم خواب و آرامش اعصاب بسیار تاثیرگذار است. خواص عطر گل یاس همچنین موجب تقویت حافظه، افزایش هوشیاری و فعالیت مغز و درمان بیماری فراموشی می‌شود. عطر گل یاس علاوه بر اینکه موحب نشاط افراد می شود، در درمان بیماری‌هایی مانند: صرع، کم کاری تیروئید و سردرد های سرد تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

خواص عطر گل یاس

6 _ بابونه :

گل بابونه یکی از گل های خوش بو و زیبا است که بسیاری از پزشکان طب سنتی از عطر و بوی خوش روغن بابونه جهت آرامش، بالارفتن روحیه، سرزندگی افراد استفاده می کنند. از رایحه ی بابونه همچنین برای تسکین دردهایی همچون ؛ درد زایمان، رفع احتقان بینی، ضدافسردگی می توان استفاده کرد.

خواص عطر گل بابونه

چرا باید از رایحه درمانی بهره ببریم؟

  • افزایش سلامت روان: بسیاری از تحقیق ها ثابت شده است که تاثیر رایحه درمانی گل های تازه بسیار بیشتر از قرص های آرامبخش در افراد افسرده بوده. همچنین مطالعاتی نشان داده است که شش هفته رایحه درمانی باعث بهبود خلق و کاهش علائم اضطراب و افسردگی می­‌شود.
  • تسکین دردها بدون هیچ گونه عوارض: بسیاری از طبیبان طب سنتی معتقدند، ماساژ با روغن گیاهان معطر باعث تحریک اندورفین و تسکین درد می‌شود.
  • درمان بیماری‌های تنفسی:  یکی دیگر از خواص رایحه درمانی، کاهش مشکلات تنفسی و درمان بیماری های تنفسی مادرزادی است. گیاهانی مانند گیاه اکالیپتوس همراه با ماساژ درمانی باعث بهبود عملکرد ریه و تغییرات چشمگیر ضربان قلب بیماران می‌­شود.
  • درمان بیماری‌های گوارشی: یکی دیگر از فواید استشمام گل، درمان بیماری های گوارشی می باشد. تحقیقات نشان داده است استفاده از روغن برخی گیاهان معطر شـدت علائم گوارشی مرتبط با یبوست را کاهش و تعداد حرکات روده­ای را افزایش می‌­دهد.
  • درمان بیماری‌های پوست و مو: تأثیر رایحه درمانی یا خاصیت بوییدن گل روی اگزمای کودکان و ریزش مو طی تحقیقات زیادی ثابت شده است. از قدیم الایام تا به حال بسیاری از طبیبان سنتی معتقدند، استفاده از بعضی روغن‌ها روی پوست بدن و سر از آکنه، شوره سر، اگزما و سایر مشکلات پوستی جلوگیری می­‌کند یا در درمان آن‌ها مؤثر است. به عنوان مثال، روغن درخت چای، اسطوخودوس، بابونه و در موارد نادری روغن هسته انگور برای سلامت پوست و درمان زخم‌­ها مؤثرند، چون دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند.
  • بهبود وضعیت خواب: از آنجا که استفاده از رایحه‌درمانی یا همان خاصیت بوی گل ها منجر به کاهش استرس می­‌شود، در نتیجه بر بهبود کیفیت خواب نیز تأثیر جانبی خواهدداشت؛ بنابراین افرادی که دچار اختلالات خواب مثل بدخوابی، کم‌خوابی و بی‌خوابی هستند می‌توانند از روغن‌های اسطوخودوس، بابونه و رز استفاده کنند.
فواید استشمام گل

جمع بندی :

همه ی افراد تقریبا از استشمام عطر گل های معطر احساساتی همچون آرامش، سبک بالی و تمرکز ذهن را تجربه خواهند کرد. همین موضوع باعث شده است که بسیاری از افراد برای کسب سلامتی،  مشتاق خرید گل های معطر باشند و از رایحه درمانی یا آروماتراپی برای درمان امراض خود بهره ببرند.

سوالات متداول:

بوییدن کدام از افسردگی جلوگیری می کند؟

بوییدن گل هایی همچون: مریم، یاس، نرگس، محمدی با عطر بسیار قوی ای که دارند، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش استرس و تاثیرات افسردگی خواهند گذاشت.

بوییدن کدام گل موجب سلامت قلب می شود؟

فواید بو کردن گل رز و ماساژ بدن با روغن گل رز یکی از روش های موثر برای افزایش سلامت قلب می باشد