مراقبت از گل ارکیده

یکی از گیاهان لوکس و پر طرفدار در بین گل ها، گل ارکیده است. این گل زیبا یک گیاه همیشه گل دار می باشد.که گزینه ی مناسبی جهت نگهداری در داخل آپارتمان است. بنابراین خرید گل ارکیده برای هر خانه ای پیشنهاد می شود. یکی از خصوصیات مثبت ارکیده، نگهداری گل ارکیده است. در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا درباره ی تکثیر گل ارکیده بیشتر صحبت کنیم.و روش های معمول تکثیر انواع ارکیده زیبا را برای شما بیان کنیم.

نگهداری گل ارکیده

با مجله گلپینو همراه باشید تا شما را با نحوه پرورش ارکیده آشنا نماییم و به سوالات زیر پاسخ دهیم.

* تکثیر گل ارکیده به چه صورت هایی امکان پذیر است؟

* روش نگهداری از گل ارکیده چگونه است؟

روش های تکثیر گل ارکیده

1- تکثیر ارکیده از ساقه 

یکی از روش های تکثیر انواع گل ارکیده، تکثیر این گل از طریق ساقه ی گیاه است. معمولا این روش کاشت به دو صورت امکان پذیر است:.

روش اول تکثیر ارکیده از ساقه

معمولا در حالتی که  شرایط نگهداری گل ارکیده ایده آل باشد،.این گل بر روی ساقه های خود و در قسمت گره ( ناحیه اتصال برگ به ساقه) گیاهان کوچکی شکل می ‌دهد.که معمولا برای تکثیر ارکیده از این پاجوش های کوچک استفاده می ‌شود. بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش های ارکیده برای تکثیر.این گل، فصل بهار و پس از اتمام دوره گل دهی ارکیده است.

نکات تکثیر گل ارکیده به این روش
  • هنگامی که پاجوش های به وجود آمده بر روی ساقه ی ارکیده دارای 2-3 برگ است.و ریشه هایش 5 تا 7/5  سانتیمتر طول دارند،.آن را با تیغ یا قیچی باغبانی از گیاه مادر به آرامی جدا کنید.
  • برای فراهم کردن فضای کاشت، توصیه می کنیم.از مخلوط کاشت مانند خاک ترکیبی گیاه بالغ استفاده کنید.
  • یکی از بهترین ترکیب ها برای نگهداری گل تکثیر شده، استفاده از مواد سبک و جذب کننده.رطوبت مانند پرلیت، پوکه معدنی درشت خرد نشده.همراه با بقایای پوسیده گیاهان یا پیت ماس یا کوکوپیت بعلاوه مقداری ذغال چوب و مقدار کمی شن است.
  • دمای ایده آل برای رشد پاجوش ها 30-20 درجه در روز و 18-15/5 درجه سانتیگراد در شب می باشد.
  • گل ارکیده عاشق رطوبت می باشد.و به همین دلیل در لیست گیاهان مناسب تراریوم قرار می ‌گیرد. پس هر روز آن را با اب ولرم مرطوب کنید.
تکثیر گل ارکیده
روش دوم تکثیر ارکیده از ساقه

یکی از تفاوت های این روش با روش قبلی این است.که در این روش تکثیر گل ارکیده دیگر شما مجبور نیستید.تا در انتظار رشد گیاهچه بمانید و تنها باید یک گل ارکیده ی سالم داشته باشید.

مراحل تکثیر انواع گل ارکیده در ایران به این روش این گونه است:.

  • برای شروع تکثیر گیاه به این روش از ساقه گل قسمتی را که گره دارد انتخاب کنید.
  • 2 سانتی متر بالای گره و 2 سانتی متر پایین گره را در نظر بگیرید.و آن را با تیغ از گیاه مادر جدا کنید.
  • قسمت جدا شده از ساقه را در محیطی مرطوب و داخل مخلوطی از پیت ماس + کوکوپیت + ذرات سیلیکونی.که نگهدارنده آب و رطوبت هستند، قرار دهید.
  • بر روی گیاه و بستر کاشت پلاستیک شفافی قرار دهید تا شرایطی مانند گلخانه ایجاد شود.و ریشه های ارکیده تحریک شده و سریع تر رشد کنند.
روش تکثیر گل ارکیده

2- تکثیر ارکیده به روش تقسیم بوته

یکی از روش های منحصر به فرد در تکثیر گل ارکیده، طرز تکثیر گل ارکیده به روش تقسیم بوته می باشد. از این روش تنها می توان برای تکثیر ارکیده Cattleya و دیگر ارکیده‌ های چند پایه و خمیده، استفاده کرد. این عمل معمولا بر روی گیاهانی انجام می‌ شود که 6 پیاز کاذب و یا بیشتر داشته باشند. محل برش ریزوم از بین سومین و چهارمین پیاز کاذب بوده.و هر دو قسمت را به صورت گیاهانی مجزا در گلدان مناسب برای گل ارکیده می‌ کارند. از آن جایی که اکثر Cattleya ها تنها سالی یک برگ می ‌دهند،.تقسیم ریزوم در اکثر این گیاهان هر سه سال یک بار انجام می‌ گیرد.

طرز تکثیر گل ارکیده

3- کاشت بذر ارکیده

یکی از روش های تخصصی تکثیر گل ارکیده، کاشت بذر آن است. کاشت گل ارکیده معمولا در اوایل تا اواسط بهار انجام می گیرد. توجه داشته باشید کاشت بذر ارکیده یک اقدام تخصصی است و معمولا در گلخانه ها انجام می گیرد. همچنین باید هنگام کاشت بذر صبر زیادی داشته باشید.

نکات کاشت بذر ارکیده:

  • به این نکته باید توجه داشته باشید.که دست ها و محیطی که بذر ها را در آن می کارید کاملا استریل شده باشند.
  • برای کاشت بذر ارکیده، چند دانه بر روی خاک گل ارکیده در هر گلدان قرار دهید.و برای کود دهی آن ها از کود های سازگار با محیط زیست استفاده کنید.
  • پیش از قرار دادن ریشه در گلدان، در صورت نیاز ریشه را به چند قسمت تقسیم کنید. به آرامی مخلوط خاک را اضافه کنید و ریشه را با خاک بپوشانید.
گلدان مناسب برای گل ارکیده

شرایط نگهداری از گل ارکیده

  • معمولا گل های ارکیده به دنبال مکانی همیشه مرطوب و گرم.با تابش غیر مستقیم و ملایم نور خورشید برای رشد بهتر هستند. قرار دادن ارکیده در فضایی سایه با نور غیرمستقیم بهترین فضا برای نگهداری از این گل است.
  • معمولا گل های ارکیده برای رشد بهتر به رطوبتی بین ۵۰ الی ۶۰ درصد احتیاج دارند. برای فراهم کردن بستر رشد ارکیده نیز توصیه می کنیم از خاک های مخصوص استفاده نمایید.که این نوع خاک ظاهری متفاوت با خاک های معمولی دارند.و از تکه چوب های پوسیده شده تشکیل شده اند.
  • یکی دیگر از فاکتورهای مهم در نگهداری از گل ارکیده، تهویه مناسب آن است. پیشنهاد می کنیم حتما هر چند وقت یک بار در فضای نگهداری ارکیده، هوای موجود را به گردش در آورید. شما همچنین می توانید در صورت نیاز برای تقویت ارکیده هر ۲ هفته از کود های مایع استفاده کنید.
انواع گل ارکیده

جمع بندی

نژاد های گل ارکیده، گیاهان گل دهنده ای هستند که بسیار گسترده می باشند. گل ارکیده یکی از گیاهانی است.که امروزه آن را در اکثر آپارتمان های مدرن به دلیل شرایط نگهداری آسان.و زیبایی ظاهری ای که دارد، مشاهده می کنیم. اما نگهداری و تکثیر آن شامل نکاتی است که باید به آن توجه نمود.

سوالات متداول

* نحوه ی آبیاری صحیح گل ارکیده به چه صورت است؟

یکی از اشتباهات رایج در نگهداری از ارکیده آبیاری بیش از حد این گل است. آبیاری ارکیده باید به گونه ای باشد که آب به تمام قسمت های ریشه برسد و وقتی سطح خاک خشک شد دوباره آبیاری شود.

* کدام فضای منزل را به نگهداری از گل ارکیده اختصاص دهیم؟

محل قرار گیری گلدان ارکیده نباید زیاد تاریک و همچنین نباید در مقابل نور مستقیم خورشید باشد. بهترین مکان، نزدیک پنجره های جنوبی و شرقی است که نور بهتری نسبت به سایر پنجره ها دارد.