گیاهان دارویی موثر بر سردرد

سردرد بیماری بسیار آزار دهنده ای است که گاهی حتی فعالیت های روزانه افراد را هم مختل خواهد کرد. سردرد گونه های متفاوتی دارد مانند سردرد عصبی، میگرن، سردرد های خوشه ای و … اگر شما هم گاهی دچار سردرد می شوید.و دنبال راه هایی غیر از استفاده از دارو و مسکن برای درمان آن هستید، این مقاله.را از دست ندهید چرا که در این مقاله قصد داریم.انواع گیاه دارویی برای سردرد را به شما معرفی نماییم.

گیاه دارویی برای سردرد

با مجله گلپینو همراه باشید تا شما را گیاهان دارویی مفید برای سردرد آشنا نماییم و به سوالات زیر پاسخ دهیم.

*‌ سردرد خوشه ای چه نوع سردردی است؟

* آیا درمان گیاهی سردرد خوشه ای وجود دارد؟

* کدام داروی گیاهی برای سردرد عصبی مفید است؟

دارو گیاهی برای سردرد عصبی

هر فرد در طول زندگی حتی یک بار هم سردرد های عصبی را تجربه کرده است. دلایل بسیاری باعث بروز این نوع سردرد خواهند شد.از جمله کمبود آب، بی خوابی، کمبود کافئین بدن، ‌افت قند خون و …

درمان خانگی سردرد

1- دمنوش ۱

* ۱۰ گرم بادرنجبویه

* ۲۰ گرم علف چای

* ۲۰ گرم سنبل طیب.

طرز تهیه

مواد ذکر شده را با هم مخلوط کنید و آن ها را نیم کوب کنید. مقدار یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را در یک لیوان آب جوش بریزید.و اجازه بدید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف نموده و روزی دوبار، یک بار در روز و یک بار در شب آن را بنوشید.

2- دمنوش ۲

* ۲۰ گرم گل بادرنجوبیه

* ۲۰ گرم علف چای

* ۵ گرم رازک.

طرز تهیه

گیاهان گفته شده رو با هم ترکیب و آن ها را نیم کوب کنید. برای هر بار مصزف ۱ قاشق غذاخوری از ترکیب را در یک لیوان آب جوش، به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید. سپس آن را صاف نموده و میل کنید. ۱ بار صبح و ۱ بار در شب.

3- دمنوش ۳

* ۳ گرم اسطوخودوس

* ۳ گرم تخم گشنیز

* ۵ دانه فلفل سیاه.

طرز تهیه

مانند دستور های بالا مواد را با هم ترکیب کنید و به صورت نیم کوب در بیارید. اما این ترکیب را به مدت ۳۰ دقیقه داخل لیوان آب جوش بریزید.و بعد از صاف کردن آن را بنوشید. این ترکیب را روزی ۲ بار و هر بار نیم ساعت بعد از غذا ۱ فنجان میل کنید.

دارو گیاهی برای سردرد عصبی

4- دمنوش نعناع

یک دمنوش بسیار موثر برای رفع سردرد عصبی، دمنوش نعناع است. کشور های زیادی از این گیاه برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کنند. نعناع علاوه بر درمان سردرد به هضم غذا هم کمک بسیاری خواهد کرد. برگ های تازه نعناع را به مدت ۱۰ دقیقه داخل آب جوش بریزید. حتی می توانید برگ های نعناع را داخل قوری چایی بندازید.

دمنوش برای درمان سردرد

5- عصاره پوست بید

عصاره پوست بید یکی از دمنوش های بسیار مفید برای سردرد های عصبی است. این گیاه خواص دارویی بسیاری دارد و برای تولید آسپرین هم مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید پوست بید را به صورت خوراکی و بدون ترکیب با آب مصرف کنید.

6- دمنوش زنجبیل

زنجبیل، گیاهی با طبع گرم است. این گیاه بیشتر از ۲۰۰۰ سال است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه دارویی برای سردرد

7- چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن کافئین برای تسکین سردرد مفید است. وقتی سردرد دارید پیشنهاد می کنیم یک فنجان چای سبز بنوشید.

داروی گیاهی برای سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای یا کلاستر یک نوع بسیار شدید سردرد است. مدت زمان سردرد خوشه ای در هر حمله کوتاه است.اما می تواند به طور روزانه و حتی چندین ماه، فرد را درگیر کند. معمولا در این نوع سردرد می توان درد را در یک طرف سر، پشت سر و یا اطراف چشم احساس کرد. سردرد های خوشه ای می توانند تا چندین روز هم طول بکشند. این نوع از سردرد بیشتر برای مردان اتفاق می افتد. سردرد خوشه ای می تواند با گرفتگی و یا آبریزش بینی و چشم همراه باشد.و معمولا در فصول بهار و پاییز رخ می دهد. درد ناشی از سردرد های خوشه ای از درد میگرن بسیار بیشتر اما مدت زمان آن کوتاه تر است. تعدادی گیاه دارویی وجود دارند.که می توانند در درمان این نوع از سردرد بسیار مفید باشند.

درمان گیاهی سردرد خوشه ای

1- گیاه کودزو

گیاه تیریشه یا kudzo، گیاهی بومی مناطق جنوب شرقی آسیاست.و گونه ی خاصی از آن هم در آمریکا رشد می کند. این گیاه قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف ریشه و عصاره این گیاه می تواند.شدت و تکرار سردرد های خوشه ای را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

2- روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع می تواند تاثیر بسزایی در تسکین سردرد و پیشگیری از تکرار و بروز دوباره آن داشته باشد. حتی در مواقعی که سردرد ندارید هم، یک و یا دو قطره از این گیاه رو روی شقیقه خود مالش دهید. اما در مواقعی که حمله سردرد شما شروع شده ، این روغن را علاوه بر شقیقه ها، پشت گردن و کف پا ها هم ماساژ دهید.

دمنوش برای رفع سردرد

3- درمان سردرد با ریحان

ریحان گیاهی است که حاوی مسکن بوده و ذهن را آرام و سردرد را تسکین می دهد. ریحان علاوه بر درمان سردرد های میگرنی برای سردرد های خوشه ای نیز مفید است. ۴ یا ۵ برگ ریحان را داخل آب جوش بیاندازید و اجازه دهید.تا چند دقیقه بجوشد. سپس کمی عسل به آن اضافه کنید. نوشیدن این دمنوش باعث کاهش سردرد شما خواهد شد.

4- چای زنجبیل

همان طور که به آن اشاره شد زنجبیل گیاهی است که خواص درمانی زیادی دارد. دم کردن و نوشیدن روزانه یک یا دو لیوان چای زنجبیل می تواند.برای درمان سردرد های خوشه ای مفید باشد.

* سردرد میگرنی

سردرد های میگرنی برای اغلب افراد بسیار اذیت کننده است. این سردرد ها معمولا وقتی خیلی شدید باشند با حالت تهوع هم همراه هستند.

درمان گیاهی برای سردرد های میگرنی

1- سرکه سیب

استفاده از سیب می تواند سطح اسید بدن را متعادل نماید. همین امر در درمان میگرن کمک کننده است. به همین خاطر مصرف ترکیب سرکه سیب و آب میتواند برای درمان میگرن بسیار مفید باشد.

2- گل مینا

یک گیاه دارویی برای سردرد میگرنی گل میناست. دمنوش این گیاه می تواند برای درمان میگرن بسیار مفید باشد.

3- دمنوش یا عرق بابونه

عرق و دمنوش بابونه برای درمان میگرن و تسکین درد آن بسیار موثر و مفید است.

4- عرق گل ساعتی

از گذشته تا به امروز از عرق گل ساعتی برای استرس و کاهش.تنش های هیجانی مورد استفاده قرار می گرفته است. عرق این گیاه هم برای بهبود درد های میگرنی استفاده می شود.

دمنوش گیاهی برای سردرد

جمع بندی

امروزه استرس و اضطراب روزانه و نداشتن خواب کافی به خاطر وجود همین استرس ها.یکی از عوامل بروز سردردهای عصبی، خوشه ای و میگرنی است. برای بهبود این سردرد ها داشتن خواب کافی و نرمش هایی مانند مدیتیشن و یوگا می تواند موثر باشد. اما علاوه بر این کارها استفاده از دمنوش های گیاهی می تواند بسیار موثر و مفید باشد. این دمنوش ها به میزان بسیاری در کاهش درد ناشی از انواع  سردرد ها مفید هستند. اگر دچار سردرد های خوشه ای یا عصبی می شوید حتما از خرید گل و گیاهان دارویی غافل نشده.و از آن ها استفاده کنید تا تاثیر معجزه آسای آن ها را مشاهده کنید.

سوالات متداول

*‌ سردرد خوشه ای چه نوع سردردی است؟

سردرد خوشه ای یا کلاستر یک نوع بسیار شدید سردرد است. مدت زمان سردرد خوشه ای در هر حمله کوتاه است اما می تواند به طور روزانه و حتی چندین ماه، فرد را درگیر کند. معمولا در این نوع سردرد می توان درد را در یک طرف سر، پشت سر و یا اطراف چشم احساس کرد. سردرد های خوشه ای می توانند تا چندین روز هم به طول بیانجامند. این نوع از سردرد بیشتر برای آقایان اتفاق می افتد.

* آیا درمان گیاهی سردرد خوشه ای وجود دارد؟

دمنوش گیاه کودزو، روغن نعناع، چای زنجبیل و چای ریحان از جمله گیاهانی هستند که می توانند به درمان و رفع سردرد های خوشه ای کمک کنند.

* کدام داروی گیاهی برای سردرد عصبی مفید است؟

سردرد ها انواع گوناگونی دارند. گیاهانی که برای سردرد عصبی مفید هستند دمنوش نعناع، عصاره پوست بید، چای زنجبیل، چای سبز و … می باشند. و گیاهانی مانند گل مینا، دمنوش یا عرق بابونه، سرکه سیب و دمنوش گل ساعتی یکی از انواع گیاه دارویی برای سردرد هستند.