مهم ترین اصول مراقبت از گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی یکی از عناصر زنده ی بسیار جذابی.هستند که در اکثر منازل با سبک های دکوراسیون مختلف یافت می شود. یکی از دغدغه های اصلی افرادی که در منزل خود گیاهان آپارتمانی دارند، مراقبت از گیاهان آپارتمانی به صورت صحیح است.
همانطور که می دانید نگهداری از گیاهان آپارتمانی دارای اصولی می باشد که رعایت آن.موجب افزایش نشاط و طول عمر گیاه آپارتمانی شما می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا طریقه ی صحیح نگهداری گیاهان آپارتمانی و مشکلات گیاهان آپارتمانی را برای شما بیان کنیم.

مراقبت از گیاهان آپارتمانی

با ابن مقاله از مجله گلپینو همراه باشید تا بهترین اصول نگهداری گیاهان آپارتمانی را به شما بیاموزیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم.

* چه زمانی بفهمیم گیاهمان به آبیاری احتیاج دارد؟
*
در صورت قرارگیری گیاه در برابر نور مستقیم چه خطراتی گیاه را تهدید خواهد کرد؟

چگونه می توانیم به بهترین نحو از گیاهان خود نگهداری کنیم؟

۱. به تنفس گیاه توجه ویژه ای داشته باشید

همه ما این موضوع را می دانیم که تمامی موجودات زنده علی الخصوص گیاهان آپارتمانی برای ادامه ی حیات به هوای پاکیزه و تازه نیاز دارند. پس یکی از اصول اولیه نگهداری گیاهان آپارتمانی ایجاد هوای.مطلوب به کمک باز کردن پنجره ی نزدیک فضای نگهداری از گیاه است.

ورود هوای تازه و در نتیجه رسیدن اکسیژن مورد نیاز به گیاهان آپارتمانی سبب استحکام ساقه ی گیاه شده و رنگ برگ های آن را شاداب می کند. پس پیشنهاد می کنیم.صبح ها پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه وارد خانه شود و گیاه شما حسابی شاداب شود.

نگهداری گیاهان آپارتمانی

۲. توجه به نور گیاه

همه ما می دانیم تمامی گیاهان برای رشد کافی به نور خورشید نیاز دارند. زیرا نور خورشید در ساخت سبزینه ی گیاهان نقش بسیار مهمی ایفا می کند و بدون وجود نورخورشید امکان ادامه ی حیات گیاهان آپارتمانی وجود نخواهد داشت.

البته در رابطه با تامین نور مورد نیاز باید به گونه ی گیاه نیز توجه داشت زیرا همه ی گیاهان به نور یکسان خورشید احتیاج ندارند و برخی از گیاهان آپارتمانی به نور کمتر نیاز دارند، بنابراین قرار دادن این گیاهان در برابر نور مستقیم خورشید موجب رنگ پریدگی، زردی و یا خشکی گیاه آپارتمانی شما می شود.

مراقبت از گیاهان آپارتمانی

۳. در آب دهی گیاه اعتدال را برقرار کنید.

همه ی موجودات علی الخصوص گیاهان به میزان معینی از آب و غذا نیاز دارند. توجه فرمایید که به هیچ عنوان به طور مداوم و به مقدار زیاد به گیاهان آپارتمانی آب ندهید زیرا این موضوع موجب خشک شدن یا گندیده شدن گیاهان خواهد شد. برای اینکه بفهمیم چه زمانی باید به گیاهمان آب بدهیم می توانیم انگشت دستمان را تا اولین بند درون خاک فرو برده تا در صورت خشک بودن خاک بدانیم که باید به گیاهمان آب بدهیم

نشانه های آبیاری کم گیاه

* قهوه ای یا زرد شدن برگ ها
* پژمرده شدن برگ ها
* نرم شدن ساقه های گیاه

نشانه های آبیاری زیاد گیاه

* رشد قارچ در سطح خاک
* ریختن برگ های گیاه
* وجود لکه های قهوه ای بر روی برگ ها

مشکلات گیاهان آپارتمانی

۴. به خاک گلدان توجه داشته باشید

یکی از مهم ترین مواردی که در نگهداری گیاهان آپارتمانی باید به آن توجه نمود، خاک مناسب و تعویض خاک گلدان هرچند وقت یکبار است.

برای خرید خاک مناسب گلدان بهتر است خاکی خریداری کنید که با مقداری ماسه نیز ترکیب شده باشد. فشرده کردن خاک گلدان اشتباه است زیرا وجود منافذ جزیی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن به قسمت های مختلف خاک ضروری است. بعد از خرید گلدان زمان تعویض خاک را بپرسید.

همچنین معمولا پس از گذشت حدود شش یا هفت ماه به علت آن که گلدان مواد مغذی خود را از دست داده، نیاز است تا گلدان جدیدی را انتخاب کنید و خاک گلدان را تعویض نمایید.

بیماری های گیاهان آپارتمانی

۵. دمای محیط نگهداری گیاه آپارتمانی را متعادل نگه دارید

برای ایجاد شرایط دمایی ایده آل لازم است تا دمای محل نگهداری از گیاهان آپارتمانی را بین 22 تا 25 درجه ی سانتی گراد نگهدارید. نگهداری گیاهان آپارتمانی در دمای پایین تر و بالاتر از این محدود و موجب پژمردگی و از دست دادن شادابی گیاه می شود.

اصول نگهداری از گیاهان آپارتمانی

۶. کوددهی گیاهان را در اولویت قرار دهید

کوددهی گیاهان یکی از مهم ترین روش ها برای تقویت گیاهان آپارتمانی است. این موضوع را به یاد داشته باشید.که گیاهان آپارتمانی مواد مغذی بیش‌تری به نسبت گیاهان باغچه ای نیاز دارند. با توجه به این موضوع که هرچه دفعات آبیاری و مقدار آن بیش‌تر باشد، مواد مغذی بیش‌تری از گلدان خارج می شوند. پس گیاه به کود نیاز بیش‌تری پیدا می کند.

بنابراین اگر قصد دارید گیاهان سرحال و شادابی داشته باشید، هرچند هفته.یک بار از کود محلول در آب استفاده کنید.

چگونه از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنیم

نکات مهم برای تقویت گیاهان آپارتمانی

نکته ۱

در داخل خاک گلدان گیاه خود برای ماندگاری آب، مقداری اسفنج ساده و یا اسکاچ ظرفشویی قرار دهید.

نکته ۲

در صورت سفر و یا عدم توانایی آب دهی به گیاه آپارتمانی، قطعات یخ را بر روی سطح خاک قرار دهید. فقط توجه داشته باشید یخ با برگها و بدنه گیاه تماسی نداشته باشند. این یخ‌ها به آرامی آب شده و این امکان را به خاک می‌دهند تا آب را در طی زمان جذب کند.

نکته ۳

از قهوه برای تامین خاصیت اسیدیته خاک مورد نیاز گیاه آپارتمانی استفاده کنید. برای این کار می توانید باقی مانده پودر قهوه در دستگاه یا لیوان خود را با کمی آب مخلوط کنید و به خاک اضافه کنید.

نکته ۴

از آبی که تخم مرغ یا گیاهان خود را در آن پخته اید برای آبیاری گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. این آب غنی از مواد ضروری برای رشد گیاه بوده و برای آن درست مانند شربتی گوارا می باشد.

نکته ۵

برگهای گیاهان آپارتمانی تان را هر روز گرد گیری کنید. باتوجه به این که همه گیاهان از برگهای خود برای انجام عمل فتوسنتز استفاده می‌کنند و کربن دی اکسید را داخل کرده و به کمک نور و آب، آن را به انرژی مصرفی خود تبدیل می‌کنند. اگر سطح برگها از گرد و غبار پر شده باشد، راه تنفس گیاه بسته شده و در نتیجه فتوسنتز مختل می‌شود. پس هر هفته، سطح برگها را با یک دستمال نم دار تمیز کنید.

نکته ۶

برای درخشان شدن و سرحال شدن گیاهان آپارتمانی از سس مایونز استفاده کنید. برای این کار مقدار کمی سس مایونز را با انگشت و یا دستمال کاغذی بر سطح برگها بمالید. خواهید دید که برای هفته‌ها درخشان و باطراوت‌تر هستند.

نکته ۷

گلدان های گیاهان آپارتمانی را مرتبا بچرخانید. زیرا تمام بخش‌های گیاه به صورت یکسان به انجام عمل فتوسنتز احتیاج دارند. با چرخاندن مداوم گیاه، این شانس را به سایر برگهای او می‌دهید که نور خورشید را به میزان کافی دریافت کنند. نتیجه این چرخش‌ها، داشتن گیاهی سالم با رشد یکسان است. هر زمان که گیاه را آبیاری کردید، گلدان را به اندازه یک چهارم دایره بچرخانید.

سوالات متداول

* چه زمانی بفهمیم گیاهمان به آبیاری احتیاج دارد؟
همانطور که می دانید آبیاری گیاه یکی از مهم ترین اقدامات برای سلامت گیاه است. برای اینکه بفهمیم چه زمانی باید به گیاهمان آب بدهیم می توانیم انگشت دستمان را تا اولین بند درون خاک فرو برده تا در صورت خشک بودن خاک بدانیم که باید به گیاهمان آب بدهیم.

* در صورت قرارگیری گیاه در برابر نور مستقیم چه خطراتی گیاه را تهدید خواهد کرد؟
گیاه آپارتمانی در صورت قرارگیری در برابر نور مستقیم دچار سوختگی و بیماری های گیاهان آپارتمانی و در نهایت نابودی خواهد شد.

جمع بندی

نگهداری صحیح و مراقبت از گیاهان آپارتمانی دارای یک سری قوانین می باشد. در صورتی که سلامت گیاه آپارتمانیتان برایتان اهمیت دارد، باید حتما این قوانین را رعایت کنید.